Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-08-08
Äter du på impuls?

Bryt vanan att dämpa känslor, stress och annat med att äta!

Tankar och känslor kan sätta krokben för din önskan att gå ner i vikt. Plötsligt står du där med en halväten macka, eller en nästan tom påse ostbågar utan att du ens var medveten om att du åt.

Att stoppa den där impulsen till att äta kan vi göra på olika sätt. Det handlar om att öva upp din impulskontroll. Likaväl som du lär dig att kontrollera trötthet, shoppinglust eller vad det kan vara. För en impuls är något som går över, precis som alla andra känslor vi känner.
Om du motarbetar din impuls till att äta när suget kommer så händer inget farligt. Du kanske får en känsla av irritation eller rastlöshet, men då är det den känslan som du istället skall lägg fokus på.

Lyssna på vad din kropp signalerar!

Det är viktigt att skilja på hunger och suget efter något att äta.

Hunger är något som kommer från hjärnan och talar om för oss att magen är tom och kroppen behöver energi och näring.
Ignorerar du hungerssignalerna en stund händer inget farligt, de kanske försvinner ett tag, men kommer med all säkerhet tillbaka igen. Hjärnan kommer bara att signalera allt högre och risken att svälta ihjäl har vi lyckligtvis inte på våra breddgrader.

Suget är något helt annat och kan komma ur:

  • Trötthet kan ge hjärnan signaler att du behöver snabbt bränsle för att bli piggare.
  • Ibland kan det vara törst, signalerna är ibland svåra att tyda.
  • Förbränningen kanske har ökat om du tränat mycket det senaste, kroppen har inte hängt med i omställningen och signalerar påfyllning oftare.
  • En signal kan också vara en gammal vana. Att du alltid tar en bulle till fikat, eller en kvällsmacka.


Om du vet vad ditt sug kommer ifrån, och kan strunta i dessa signaler, så kommer suget att gå över inom kort. Detta till skillnad från hungerkänslor som försvinner och återkommer.

De flesta av oss upplever att det är otroligt svårt att inte äta när suget kommer. Men försök då att tänka på att suget är som vilken annan impuls som helst. Den stora skillnaden är att du har lärt din kropp att den får det den vill ha.

Sedan har vi det här med belöningssystemet. Din kropp har utvecklat en mekanism för att skydda dig från obehag. Du tänker på något tråkigt eller otäckt, detta skapar en obehaglig känsla i din kropp. För att du inte skall gå runt och känna dig ledsen, stressad eller ha tråkigt så hjälper denna mekanismen din kropp att ta dig ur denna känsla med hjälp av belöningssystemet. Systemet som vid stimulans skapar lyckokänslor, lugnar ner eller dämpar oro och stress. Oftast är det ett lätt sätt att stimulera detta system genom att äta.

Bli en medveten ätare!

En medveten ätare – eller ”mindful eating” handlar om att du lyssnar till din kropp och lär dig förstå vilka behov den har. Du lär dig bli medveten om kroppen, tankar, impulser och känslor, och att bli medveten om hur mat och ätande påverkar dig.

I mindful eating tränar du dig i att förstå när, var och hur du äter. Vad är det som triggar dig att äta. Dessa inrutade vanor och hur du kan lära dig att bryta ovanor, för återigen, det handlar om en känsla. Syftet med detta är att få ökad medvetenhet om sambandet mellan mat och hälsa, samt kopplingen mellan matvanor, tankar, impulser och känslor. Att välja medvetet.

Grundpelarna i mindful eating:

  • Upplev det du äter med dina sinnen. Träna på att uppmärksamma syn, lukt, smak, känsel och hörsel i matupplevelsen.
  • Lyssna till vad kroppen signalerar. Då lär du känna vilka behov den har och vad du behöver för att må bra och ha hälsan.
  • Öva upp din självmedkänsla. Har du självkritiska och dömande tankar om dig själv, ökar detta din stress och oro, som i sin tur leder till en negativ spiral. Det är där känslorna och belöningssystemet kommer in i bilden.
  • På samma sätt lär du dig att uppmärksamma dessa känslor och tankar. Dessa känslor som kan vara behagliga eller obehagliga, men som innebär att du kanske äter osunt för att dämpa dem.
  • Att lära dig ha tillit till dig själv och andra. Ett förhållningssätt eller attityd som hjälper dig att känna medkänsla. Att inte sträva utan att acceptera och släppa taget.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: mindful eating
Bild: Thinkstock