Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-08-05
Välkommen tillbaka!

Vi befinner oss nu en bit in i augusti och många har kommit tillbaka till sina arbeten. Du kanske själv precis har börjat arbeta igen. Det kan kännas både trist och stressigt och kanske omotiverat att komma tillbaka till jobbet efter en skön och lång ledighet, även om vi såklart ska vara tacksamma över att vi har ett jobb att gå tillbaka till.

När vi nu börjar våra arbeten efter ledigheten igen så ska den högre växeln läggas i, vilket kan kännas som ett tvärkast från livet i hängmattan.
Att växla upp igen i tempo efter en lång och förhoppningsvis skön semester kan ge en känsla av ångest och nedstämdhet. Veckorna gick alldeles för fort och nu är det ett helt år till nästa sommarsemester.
Plötsligt skall dessa kravlösa dagar bytas ut mot ansvar, tider och planering. Dagarna blir kortare och så småningom mörkare och temperaturen börjar krypa neråt. Oavsett vilket väder man haft under sina semesterveckor, så har det i alla fall varit skönt att vara ledig, sova lite längre och kunnat gå ner i varv.

Men även om dagen/dagarna innan jobbstart kan kännas lite ångestfyllda, så finns det en massa positivt med att gå tillbaka till jobbet och omställningen behöver inte vara särskilt lång eller svår. Det gäller bara att göra det på rätt rätt. Och det finns en hel del knep som du kan ta till.

Första jobbdagen!

För det första: börja inte arbeta på en måndag om du kan undvika det. Försök också att korta ner den första arbetsveckan (om det är möjligt). Att till exempel komma tillbaka på en onsdag och få en lite kortare första arbetsvecka kan vara en skön mjukstart.

Första arbetsdagen kan kanske vara fylld av positiva möten och samtal med kollegorna som också är tillbaka, eller så är det kanske en lite otäck känsla över att öppna mejlboxen. Vad skall man börja med?
Ett tips är att börja med något som går fort och snabbt är avklarat, inte börja med ett jätteprojekt det första du gör. Då kan det kännas som att hela semestern är som bortblåst.

Tackla tröttheten!

För många är det tröttheten som är den värsta fienden när vardagen kickar igång. Efter en tid då du kanske gått och lagt dig långt in på småtimmarna, och också klivit ur sängen långt senare på morgonen än vanligt, så är det inte helt enkelt för alla att låta bli snooze knappen på alarmet och studsa upp ur sängen i arla morgonstund!

Här är ljuset viktigt! Se till att fortsatt få i dig sol- och dagsljus varje dag. Försök också att ägna kvällar och helger åt ”semesterliknande” aktiviteter.

Inre motivation / Yttre motivation

Hitta din inre motivation – alltså hitta meningen eller lusten i det du gör. Här kan du skapa dig själv en målbild: Hur vill du att hösten skall se ut? Jobbmässigt till exempel. Hur skall arbetet vara och hur vill du att det skall kännas? Hitta anledningen till varför du gör din arbetsuppgifter och vad just ditt egna personliga syfte är med dem. Inse att det faktiskt tar ett litet tag innan du kommer in i jobbtempot igen. Låt det få vara så och acceptera det.
Planera in saker för hösten så att du har roliga saker att se fram emot, både på jobbet och privat.

Hitta också din yttre motivation – att göra något för att få något annat tillbaka. Det är väldigt individuellt vad som motiverar oss. Men ofta är saker som uppskattning, beröm och känsla av kontroll kända och vanliga faktorer. Att ha lagom högt ställda krav, att få stöd och peppning från andra i din omgivning. Be om bekräftelse om du känner att det behövs.
Vänta inte in andra – utan låt det vara du som drar igång en positiv och peppande spiral. ”Det kommer bli en bra höst”, ”Kul att sätta igång igen”.

Kom igång med träningen!

Även om det är många som känner att de äntligen får tid till träning och motion under semestern, så är det lika många som lägger sina bra och utvecklande vanor på hyllan under några veckor. Inget säger att det behöver vara något fel i det, vi är olika som personer och prioriterar olika saker under semesterveckorna. Men för att hitta tillbaka till ett bra flow så är det viktigt att alla bra vanor kommer tillbaka så fort som möjligt. Här är träningen en otroligt viktig ingrediens för att vi skall må bra. Så har du vilat dig i form under några veckor – försök att ta tag i träningen så snart du kan. Känns det tungt så börja med promenader och öka därifrån.

Planera och strukturera!

För många är första veckan efter att semestern tagit slut ett stort kaos på jobbet. Det finns de som arbetat under tiden du varit ledig, och bara synen av din olästa inkorg kan få dig att vilja stänga igen och gå hem igen. Vad det gäller mejlboxen så kan det vara klokt att INTE börja med de äldsta – mycket kan kanske redan vara löst och fullständigt onödiga för dig att lägga tid och energi på.
Det finns alltid saker som är mer viktiga än andra, så prioritera! Lägg upp en plan och struktur för dina arbetsdagar den första tiden så att du inte behöver göra allting på en gång.

Fortsätt njuta!

Även om semestern är slut så kommer du förmodligen ha lediga dagar/helger. Ta vara på dessa. Fortsätt njut av tillvaron och stressa inte. Grilla, ta promenader i sensommaren, umgås med familj och vänner.

Hoppas du haft en härlig semester och känner dig utvilad!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock