Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-07-22
Gourmetvitaminer!

Idag breder vällevnadssjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdom och fetma ut sig i en alarmerande takt i hela västvärlden. Problemet kryper dessutom längre och längre ner i åldrarna.

För att vända denna trenden behöver vi se över och förbättra våra kostvanor. Ett steg på vägen är att äta mycket grönsaker och frukt. Då får vi i oss fibrer, vitaminer och mineraler. Men kaloriinnehållet är litet.

Enligt livsmedelsverket rekommendationer så bör vi äta minst ett halvt kilo av frukt och grönsaker om dagen. Bland oss svenskar ligger konsumtionen inte mer än på cirka 350 gram per person och dag, och ofta inte ens det. Så de flesta av oss behöver alltså öka på mängden.

Måste jag äta grönsaker och frukt?

Grönsaker, men inte frukt, är livsviktiga för din kropp. Annars får vi inte i oss tillräckligt med antioxidanter. Vilka är nödvändiga för att skydda kroppsfetter. Både lagrade och de fetter som går in i kroppens funktionella system, som t ex LDL partiklar. LDL är som jag skrivit i tidigare inlägg de fetter som är farliga hjärta och kärl om vi får för höga värden av det.

Om man inte tycker om det då?

Ofta är det generna som är den största orsaken till att vi inte gillar grönsaker. En del är superkänsliga för den lite bittra smaken, en del tycker att det smakar helt okej, men inte mer. Sedan finns det de som inte alls känner någon bitter smak utan tycker det är jättegott.

Det är svårt att tvinga i sig grönsaker om du tillhör den superkänsliga gruppen. Det är nämligen större risk att du helt börjar avsky smaken, än att du börjar tycka om den. Det vet alla som kanske fått kräksjuka, och efter det förätit sig på något.

Vad du kan göra istället är att försöka ”gömma” in grönsakerna och blanda upp det med smaker du tycker om. Börja med att blanda in lite för att sedan öka på mängden.
Försök också att minska på sockret. Sockret skickar nämligen iväg starka dopaminsignaler till hjärnan, så att andra smaker har svårt att nå fram. Om inte hjärnan blir överöst med socker, så kommer andra smaker än sött plötsligt att smaka mer och gott.

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket

Idag skall jag dela med mig till er av mitt allra allra bästa och godaste recept.

Ängamat – i vår familj kallad ”mjölkasoppa”. Ett recept som finns i många varianter, men detta är ett som kommer från vår matglada släkts receptarkiv. Den tar lite tid att laga, men jag lovar, det är värt det!!

Jag kan i alla fall inte tänka mig ett bättre och godare sätt att få i sig grönsaker på, världens vitaminkick!! Hoppas ni håller med!

Ingredienser:

Blomkål
Potatis
Morötter
Ärtskidor
Haricots Verts

Skala och dela grönsakerna (mängd efter behag) i mindre bitar. Koka grönsakerna i separata kastruller i lätt saltat vatten ”al dente” ca 5-6 minuter. Ärtskidor och Haricots Verts går snabbare.

50 gr smör
2 msk vetemjöl
2 grönsaksbuljontärningar
1,5 liter mjölk
2 äggulor
Lite grädde
Hackad dill
Hackad persilja

Ta fram en stor gryta. Lägg i  50 gr smör i botten. Låt smöret smälta och  tillsätt sedan mjölet. När detta fräst ihop lite, fyll på med mjölken och buljongtärningarna. Låt alltsammans koka upp under omrörning. Var försiktig så att det inte bränner fast i botten.

Flytta över de förkokta grönsakerna till grytan, även dill och persilja. Blanda de två äggulorna med lite grädde och red av soppan. Salta efter behag. Efter detta skall inte soppan koka mer.

Ät och njut!!!