Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-07-18
Breathwalk – vägen mot inre balans!

En tyst promenad utmed vatten eller i skogen är kanske precis vad du behöver för en bättre hälsa och inre balans!

Medveten andning, motion och en naturupplevelse är tre delar som ger dig en hälsoboost. Du kanske känner att du kommit ur gängorna lite den senaste tiden. Då kan det vara skönt att ta en tyst meditationspromenad.

För det är precis det som Breathwalk handlar om. Breathwalk öppnar dina sinnen, tystar ner tjattret som finns i ditt huvud och förändrar din sinnesstämning på bara 30 minuter.

Breathwalk är en gående form av kundalinyoga, där du promenerar med en synkroniserad andning, du andas medvetet. Du kan göra det var som helst, när som helst. Du behöver ingen utrustning eller speciella kläder.

  • Medveten andning får en stressad hjärna lugn
  • Naturupplevelser kan sänka ditt blodtryck
  • Motion motverkar depressioner
  • Du får en bättre självkontroll

Att andas medvetet i kombination med dynamiska kroppsrörelser är en av grunderna inom kundalinyoga. När vi utövar breathwalk så tar vi med oss detta ut i naturen, och genom friska luften och den fysiska promenadtakten får vi en ännu bättre syreupptagning och använder våra muskler på ett bättre sätt.

Att sätta den ena foten framför den andra och andas i takt med varje steg. Det är vad breathwalk går ut på, varken mer eller mindre.

Du blir medveten om hur du rör dig, och en förbättrad kroppshållning påverkar din utstrålning och välbefinnande. När du väl satt dig in i tekniken så kommer du uppleva hur du kan släppa negativa tankar och annat ältande. Du blir gladare och får en mer positiv inställning.
Promenaden fungerar också som en problemlösare, eftersom när vi rör oss framåt så frigörs tankar som har etsat sig fast inom oss.

Fokusera på din kropp och var närvarande i varje steg du tar. Känn efter hur det känns, hur dina steg låter och hur din balans är. Låt sedan dina tankar fokusera i en inre medvetenhet. Tänk på ett problem du skulle vilja lösa. Medan dina tankar flödar fritt så låter du din uppmärksamhet vila i ditt hjärta. Släpp fram känslor och ideér och lyssna till dem, så kommer kroppens rörelser och energin från den hjälpa dig att få saker att falla på plats.

Låter det svårt? Här kommer en enkel instruktion:

  1. Försök hitta en promenadväg så ostört som möjligt, ute i naturen.
  2. Starta promenaden med några minuter i lugn takt där du bara känner in kroppen och hur den rör sig. Finns där några spänningar? Områden som gör ont?
  3. Hitta din naturliga rytm och korrigera din kroppsställning så att du är rak i ryggen, öppnar upp bröstet och låter armarna pendla avspänt utmed sidorna. Håll blicken mot horisonten.
  4. Efter en liten stund är det dags att kombinera varje fotsteg du tar med andetag. De fyra första stegen andas du in, och nästa fyra steg andas du ut. Följ sedan denna rytmen. Alla andetag tas genom näsan.
  5. Snart känner du hur hela din kropp rör sig lätt, föreställ för dig själv hur den nästan flyter fram, samtidigt som du känner dina steg lätt mot marken. Njut av dina kroppsrörelser!
  6. Låt kroppen röra sig, som av sig självt, medan du iakttar din andning. Känn hur syrerik luft strömmar in i dina lungor och fyller din kropp. Fortsätt så länge det känns bra.
  7. När det sedan är dags att börja avsluta din promenad så lugnar du ner stegen. Återigen lägger du märke till hur det känns i dina kroppsdelar. Fortsätt så ett par minuter.
  8. Avsluta promenaden med lite stretchövningar för att slappna av.
  9. Till sist; ta in hela upplevelsen i en meditation. Slut dina ögon och le lätt. Stå med slutna ögon och spela upp promenaden du precis gått för ditt inre. Hör ljuden, känn hur kroppen kändes och se allt. Träden, solen, blommorna, vattnet och förankra i ditt inre. Ta några djupa andetag, öppna ögonen och kom tillbaka till resten av din dag!

Promenaden och övningarna har nu gett hela din kropp energi. Andningen har satt igång flödet av vätskor mellan muskler och bindvävshinnor. Du har ökat på din blodcirkulation och gett din kropp mer syre.

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock