Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-07-08
Hälsan sitter i magen!

Ett starkt immunförsvar startar i magen!

80 procent vårt immunförsvar sitter i tarmen och den är därför kroppens viktigaste skydd mot de skadliga bakterier och virus du utsätts för. Men för att hållas i toppform behöver försvaret motioneras och goda, probiotiska bakterier är immunförsvarets personliga tränare.

En frisk och sund tarm kan faktiskt vara skillnaden mellan om du blir allvarligt insjuknad av t ex en salmonellainfektion, eller om du kanske av den endast drabbas av lite illamående. Det beror på att om du har ett hälsosamt tarmsystem så innehåller det massor av mjölksyrebakterier och de kan oskadliggöra andra bakterier som kan orsaka sjukdom – inte bara magsjukdomar utan också förkylningar och andra åkommor.

I dina tarmar finns nämligen ett smart ekosystem, där runt 1 000 olika sorts bakterier samverkar med varandra och med dina celler. Din kropp förser bakterierna med ”mat och husrum” och i gengäld får din kropp en fungerande matsmältningsapparat och en god hälsa.

Balansen är viktig!

Dina tarmars bakterieflora består av både goda och mindre goda bakterier. Till och med finns det en typ som kan orsaka sjukdom, även då vi är friska. Så länge kroppens försvarsmekanismer fungerar som de skall, så blir vi inte sjuka, även om vi innehar en viss mängd sjukdomsframkallande bakterier.
Balansen mellan de olika bakterierna är däremot mycket viktig. För lite av de goda bakterierna kan ge förstoppning, diarré eller uppblåst mage. Vårt immunförsvar påverkas också och vi kan drabbas av bland annat inflammationer och allergier.
Det handlar om att de goda bakterierna får utrymme i tarmen så att inte de sjukdomsframkallande bakterierna tar för mycket plats att trivas och föröka sig.
Om tarmen stressas av socker, dåligt fett och föroreningar så släpper tarmen genom andra mindre goda bakterietyper och skapar oreda bland mikroberna som fungerar som väktare i ditt immunförsvar.

Probiotika!

Med probiotika menas att man ökar mängden av de goda bakterierna för att hjälpa till att hålla en bra balans i magen. Probiotika betyder ”För liv” och dessa nyttiga bakterier som finns i syrade livsmedel kan hjälpa till att stötta immunförsvaret och hjälpa tarmsystemet till en god hälsa.
De vanligaste probiotiska bakterierna är laktobaciller och bifidobakterier. Probiotika kan tas som tabletter eller genom yoghurt och fruktdrycker där organismerna tillsatts i efterhand.

I vissa livsmedel finns dessa naturligt såsom i oliver, surkål, lök, inlagda gurkor och salami.

Så här får du en välmående mage

  • Ät så lite processad mat som möjligt och välj naturliga råvaror.
  • Minska på sockerintaget.
  • Undvik konstgjorda sötningsmedel (aspartam, sukralose).
  • Minska / ta bort gluten.
  • Optimera D-vitaminintaget.
  • Ät probiotika som tillskott.
  • Ät fermenterad (syrad) mat. I syrade grönsaker och syrad mjölk finns mjölksyrabakterierna (probiotika) naturligt i livsmedlet. Dessa gör att andra, mer skadliga bakterier inte trivs lika bra i kroppens slemhinnor.

Text: Sofie Andersson
Källa: testfakta.se
Bild: Thinkstock

Syrad rödlök! Gott till det mesta…

Ingredienser:
5 st rödlökar
¼ citron
2 ¼ dl vatten
¾ dl ättikssprit, 12%
1 ½ dl socker

Öka mängd efter behov

Gör så här:

Skala och skiva löken i smala strimlor.
Skär 2 – 3 skivor av citronen.
Blanda vatten, ättika och socker i en kastrull, koka upp under omrörning och låt sedan koka ihop ca 2 minuter.
Lägg i löken, koka upp igen och låt koka ytterligare en halv minut.
Lägg till sist i citronskivorna och koka sedan igen ytterligare en halv minut.

Lägg över i glasburk och kyl.