Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-07-04
Som fisken i vattnet!

Tro inte att simning bara är för kvinnor och män i tighta lycradräkter, eller damer som guppar upp och ner i vattnet likt små bojar utan att blöta ner ett enda litet hårstrå. Då har du inte förstått vad den här sporten har att erbjuda. Nej, simning är så mycket mer och har fantastiska hälsofördelar, och behöver absolut inte vara någon extremsport.

Simning är ett enkelt och billigt sätt att öka både sin kondition och fettförbränning. Dock är det många av oss som inte riktigt vet hur vi skall göra för att få ut det bästa av simträningen. Man hoppar i, simmar några längder fram och tillbaka och sedan får det vara bra.

Lite grundfakta

Simning är en effektiv motionsform. Den ger dig styrka och bättre kondition. Det fungerar precis lika bra att simma utomhus som i en bassäng inomhus, så passa på nu när badtemperaturen börjar stiga i sjöar och hav.
Simning är en mycket skonsam aktivitetsform och har en liten skaderisk. Vilket kan vara bra om du bär på några extra kilon eller kanske är gravid, eftersom kroppsvikten avlastas och du gör inga ryckiga eller hastiga rörelser i vattnet. Vatten har även en stabiliserande effekt, och du kan uppleva vattnet som ett stöd för kroppen.

De tre vanligaste simsätten är bröstsim, ryggsim samt frisim. Simningen involverar många muskler i kroppen och är en utmärkt motionsform för att öka styrkan i dem. Och det går snabbt att förbättra sin styrka och snabbhet om du bara sätter igång. Genom simning ökar du blodcirkulationen, förbättrar din andningsförmåga och ämnesomsättning. Du förebygger även svullnader i kroppen.
Då vattnets motstånd gör att musklerna får effektiv träning så behöver tempot inte vara speciellt högt för att hjärta och lungor skall få en större utmaning än på land.

Andra hälsofördelar

  • Stress och huvudvärk Många har problem med spänningshuvudvärk och liknande av ett alltför stillasittande liv. Då man rör på sig i vattnet så slappnar musklerna i nacke och rygg av, och det ger effekt även då du inte befinner dig i vattnet.
  • Bättre ork Då simning ger bättre kondition, gör detta att du orkar även mer i vardagen. Kommer du igång med simning några gånger i veckan får du svårt att sluta och på köpet en massa extra energi över till annat kul.
  • Formar kroppen Av simning kan kroppen bli riktigt snygg. Här gäller det dock att veta hur man skall simma. Olika simsätt ger effekt åt olika muskler. Mer om det nedan.
  • Bra fettförbränning Bäst effekt av fettförbränning får man om man rör sig stadigt och under en längre tid. Då är simning verkligen en utmärkt sport. I vattnet blir kroppen lättare, du får snabbt ett bra flyt och kan fortsätta under en längre stund.

Träning för hela kroppen

Du kan välja simstil efter vilka muskler du vill träna och stärka. En blandning av simsätten gör att du tränar hela kroppen.

  • Bröstsim Tränar främst lårens in- och yttersidor. Den övre delen av bröstet, överarmarna och övre delen av ryggen.
  • Ryggsim Här tränar du alla muskelgrupper i lår, höfter, rygg, armar och bröst.
  • Frisim Tränar speciellt armar, bröst, rygg, magmuskler, höfter och lår.
  • Fjärilsim Inte lika vanligt simsätt, men här tränas dina muskler i mage, rumpa, bröst, rygg och axlar.

Teknik

Förbättra simtekniken kan du enbart göra genom att sätta igång med simträningen. I början klarar man kanske inte särskilt långa sträckor på en gång. Då är det bättre att ta många pauser så att kunna samla ihop sig och ta nya tag. Några detaljer i tekniken att tänka på är:

  • Kroppens position Försök hålla kroppen så nära ytan som möjligt och undvik att ben/fötter sjunker nedåt. Hur du håller huvudet är viktigt. Simmar du högt med huvudet så sjunker benen automatiskt. Därför är det bra att försöka hålla blicken nedåt. Likaså om du sparkar eller spänner benen för hårt sjunker benen och då bromsas farten.
  • Andningen Det kan vara jobbigt som ovan simmare att tänka på andningen. Men försök tänka på att blåsa ut luften innan du vänder upp för att ta in ny luft. Blås ut luften både genom näsa och mun, och försök att hitta en bra rytm.
  • Armarna Viktigt här är att man inte för handen så att den korsar mitten på kroppen, utan att den istället går ner i vattnet i höjd med axellinjen.
  • Benen Sparkar man för hårt och för tätt leder detta till att benmusklerna kräver mycket syre. Detta gör i sin tur att man blir fortare trött. Försök hitta ett sätt att sparka där du spar på benen.


Teknik utomhus

Simtekniken bör förändras något då du kommer ut i öppet vatten. Här kan det blåsa rejält och det kan också gå ganska höga vågor. Armdraget bör då vara lite kortare och snabbare om du har motvind. Tvärtom kan vågorna utnyttjas i medvind med längre armtag.

Då man börjar simma i öppet vatten, bör man helst göra det tillsammans med någon annan för trygghetens och säkerhetens skull. Sedan är det ju dessutom roligare med lite sällskap.

Simma lugnt i sommar!!

Text: Sofie Andersson
Källa: Folkhälsan
Bild: Pixaby