Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-07-01
Tänk på vätskebalansen!

Oavsett om du tillbringar din sommar utomlands eller i Sverige, så kommer det förmodligen vara perioder med härlig högsommar. Höga temperaturer och varma bad.

Sommarvärmen är ljuvlig för de för de flesta av oss. Men värmen kan också leda till obehag då den utsätter kroppen för påfrestningar. Vi svettas mer och risken för vätskebrist ökar.
Vätskebrist skall tas på allvar. Den försämrar din prestationsförmåga och kan i värsta fall leda till uttorkning. Då vi svettas blir vi också av med flera av kroppens viktiga salter.

Tecken på vätskebrist!

De flesta människor tänker på att dricka vatten först när de känner sig törstiga, men då kan det faktiskt redan vara för sent. Vår törstreaktion slås inte på förrän vi redan är uttorkade en till två procent. Då har vätskebristen redan startat och börjat påverka kropp och sinne.

De första tecknen på vätskebrist är att du känner dig mycket trött. Kroppen tål vätskebrist till en viss grad, men har du förlorat vätska motsvarande dessa en till två procent av din kroppsvikt kommer symptomen som sagt börja dyka upp. Du känner dig törstig, känner ett litet obehag, kan bli illamående, få ökad puls, bristande aptit och en högre kroppstemperatur.

Vid allvarligare vätskebrist uppstår också yrsel, huvudvärk och du kan känna som att det sticker i musklerna. Du kan också vid extrem vätskebrist få problem med hjärtat.

Men lagom är bäst!

Brukar du gå omkring med en vattenflaska och klunka lite vatten hela tiden? Det är du i så fall inte ensam om. Detta har blivit en allt vanligare syn de senaste decennierna, då medierna ofta innehåller råd om hur vi skall göra för att dricka mer vatten och undvika vätskebrist.

Även om vätska är livsnödvändigt för våra kroppar, så kan det vara lika farligt att dricka för mycket. Det finns inga belägg för att man som vuxen för övrigt frisk människa, under normala förhållanden, skall behöva tänka på att man dricker för lite.

Vår kropp består av cirka 60 procent vatten. Det gäller för vuxna. Vatten fungerar som ett lösningsmedel och kan användas av kroppen för att transportera salter, kolhydrater och proteiner till de rätta ställena i vår kropp. Slaggprodukter rensas ur kroppen via urinen och saltbalansen regleras. Avdunstning sker också genom att kroppstemperaturen förändras.

Normalt behöver vi dricka ungefär en och en halv, upp till två liter per dygn. Men då skall man också tänka på att detta beror helt på hur situationen ser ut. Har du tränat eller svettats mycket, så kan din kropp behöva uppemot fyra liter vätska.

Ett sätt att kontrollera så att vätskebalansen är bra är att titta på färgen på sitt urin. Har du druckit lagom mycket så är den blekt gul. Är färgen åt det mörkare hållet är detta ett tecken på att du fått i dig för lite vätska under dagen.

Ett annat sätt kan givetvis vara att helt enkelt prova att dricka lite mer om du känner dig trött, på dåligt humör eller är ofokuserad. Det är vatten och drycker utan koffein eller alkohol som gäller för att återställa vätskebalansen. Både koffein och alkohol är vätskedrivande och ökar på eventuell uttorkning ytterligare.

Text: Sofie Andersson
Källa: KI
Bild: Pixaby

Det här behöver du: ca 8 personer

1 liter jordgubbar
2 citroner
2 apelsiner
1 liter fruktsoda
massor med isbitar

Skölj och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en stor skål eller kanna. Pressa saften ur apelsinerna och citronerna, och häll detta över jordgubbarna. Fyll på med fruktsodan och rikligt med is. Servera genast!

http://www.ica.se/recept/jordgubbsbal-492/