Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-06-27
Sommarträning!

Sommar och semester – mer tid över för träning! Eller? Det är lätt att bli lat och förslappad när semestern väl drar igång.
Det är naturligt att vi vistas ute mer under sommaren. Men den annars så rutinmässiga träningen kanske ibland då blir svår att utföra. Man kanske förflyttar sig till platser där inte de vanliga träningsmöjligheterna finns, och känner kanske en frustration över att inte upprätthålla den träningsnivå som man haft under våren.

Eller så kanske inte motivationen riktigt infinner sig ”är det semester så är det”. Men det går faktiskt att kombinera både träning och vila. För samtidigt som det faktiskt också är viktigt att vila upp sig under ledigheten, kan det bli svårt att komma igång med träningen igen efter semestern om du sjunkit alltför djupt ner i din solstol. Och man behöver inte träna under den allra varmaste tiden på dagen. Även i Sverige kan ju temperaturen bli hög under vissa sommardagar.

Sommaren är underbar oavsett väder!

Sommaren är ett utmärkt tillfälle att komma igång med träning och en mer hälsosam livsstil. Utgå från den tid du vill lägga på träning under din semester, vad du orkar prestera i sommarvärmen, och vad som finns att göra på den plats just du befinner dig.
Det gäller att hitta det som lockar dina behov och dina drivkrafter. Med snabb och effektiv träning så hinner du både njuta av din semester och samtidigt bibehålla konditionen. Tänk vad härligt att inte behöva börja om på ruta ett igen när du kommer tillbaka i augusti.

Några tips!

  • Utnyttja morgonen Starta dagen med en powerwalk, cykeltur eller löprunda. Låt inte träningen bli ett dåligt samvete som du bär med dig under din lediga semesterdag. Undvik det genom att ta tag i det det första du gör på morgonen. Det är oftast lättast att klämma in ett träningspass innan dagen kommit igång på riktigt. En frukost i morgonsolen smakar dessutom så mycket bättre efter träningen.
  • Eller kvällen Är du ingen morgonmänniska så går det ju lika bra att träna på kvällen. När det kanske blivit lite svalare och solen gått ner. Även om du rört på dig under dagen, så är det aldrig fel att runda av med en kvällspromenad.
  • Det ljumma sommarregnet Befinner du dig i Sverige med omnejd på semestern så är det ju inte bara sol. Passa på att använda de regniga dagarna, det är oftast lite svalare då, speciellt om regnet kyler av din kropp. Ett träningspass i regnet är underbart. Var inte rädd för att bli blöt. Du skall ändå duscha efteråt.
  • Sänk dina krav Det viktigaste är att du underhåller din form under semestern. Det är bättre att sänka kraven och målen. En liten stund varje dag räcker. Sedan kan du trappa upp träningen när vardagen är tillbaka igen.
  • Utnyttja vattnet Simma längder i bassängen, var med på vattengympan, eller lek med barnen i poolen. Att simma i hav eller sjö är ett annat alternativ. Det finns också otalig vattensporter, eller så kan du ro/paddla. Oavsett vad du väljer, det viktigaste är att du rör på dig.

Tänk på solen

Även om termometern sällan visar alarmerande siffror här hemma under sommarperioden, så kan värmen ändå vara en tuff utmaning för lusten och förmågan till träning. Vid 25 plusgrader så belastas hjärtat 3-6 procent mer än då temperaturen håller sig runt 13 grader.

Även huden tar stryk när solen steker. Blir det för mycket av det goda kan exempelvis en lång cykeltur ge dig brännskador. Solsveda påverkar nattsömnen och ökar risken att få cancer. Ibland är det lätt att glömma bort solen bara för att man inte är på stranden. Speciellt i början av sommaren är det viktigt att använda solkräm med hög solskyddsfaktor. Applicera rikligt med kräm.

Tänk också på att skydda ögonen med ett par solglasögon. Om du tvingas kisa med ögonen är det lätt att få huvudvärk, och solens UV strålar kan vara direkt skadliga för ögonen. Så skaffa ett par riktigt bra solglasögon.

Generellt så behövs det inte så mycket extra salt i samband med att man tränar. Snarare får de flesta i sig för mycket salt. Men är det mycket varmt ute och du tränar hårt och länge, så behövs det fyllas på med både salt och vätska.

Men tänk inte bara träning

Glöm inte bort att det är faktiskt inte bara träning som gör av med energi. All fysisk aktivitet håller dig i form och bränner fett. Ta därför vara på alla tillfällen du kan i sommar. Några exempel:

  • På badstranden Beachvolleyboll, beachtennis, kasta boll i vattnet, surfing, segling
  • I hemmet/trädgården Klipp gräset, rensa ogräs, hoppa studsmatta, tvätta/vaxa bilen, måla
  • Annat Golf, minigolf, rullskridskor, skogstur

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixaby