Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-06-24
Midsommarsillen!

Midsommarafton – och självklart står sillen på bordet!

I och med midsommar så börjar väl egentligen sommaren på allvar. Midsommar är Sveriges stora sommarfest. Värmen har förhoppningsvis kommit och nätterna är långa och ljusa. Högtiden som är fylld av härliga traditioner, god mat och lekar i gröngräset. Midsommarstången kläs och reses, vi binder kransar och äter jordgubbar. En traditionstyngd högtid, där vi värnar om urgamla seder.

Midsommar är dock en sammansmältning av gamla och nya traditioner. Midsommarstången kom troligen till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. Den kallas ibland även för majstång eftersom den i många länder restes i samband med första maj firandet.
I Sverige flyttades traditionen till midsommar(juni), helt enkelt för att klimatet är kyligare här och att löven till utsmyckningen inte hunnit slå ut i maj.

Mycket fisk blir det….

I dagarna runt midsommar säljs det ungefär 80% av all matjessill sett till det totala året. Totalt sett så äter vi tillsammans närmare 3 000 ton sill.
Sill, matjes eller strömming – vad är skillnaden?
Det som ger namnet är vart den fiskats samt hur den tillreds. Sillen som lever i Östersjön kallas strömming, medan sill som lever utanför den svenska och norska kusten helt enkelt kallas för sill. Fisken fångas under höst och vinter då fetthalten hos fisken är den rätta. Genom olika beredningsmetoder så får man fram antingen matjessill eller inlagd/marinerad sill.

Sill för hälsan

Sill är lika nyttigt för hjärta och kärl som andra feta fiskar, vilket jag skrivit om i tidigare inlägg. Men det som skiljer sillen åt från andra feta fisksorter är att sillen är mycket billig, och är en av de få arter där fisket anses ekologiskt hållbart.
Näringssammansättningen är ganska likvärdig hos alla de feta fiskarterna. De flesta av sillens hälsoeffekter beror på att den är mycket rik på omega-3 fettsyror, vitamin D, selen och vitamin B12. Ämnen som de flesta behöver få i sig lite mer av.
Omega-3 är en fleromättad fettsyra som finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel. De är livsviktiga för kroppen då de påverkar regleringen av blodtrycket, minskar blodets levringsförmåga och stärker immunförsvaret. Kroppen kan inte bilda dessa fettsyror själv, utan måste få det via maten. Fet fisk räknas som en god källa till omega-3, då källan till fett är av en god kvalité.
Det räcker med 5 bitar sill för att uppnå dagsbehovet av vitamin D. Något att tänka på även vintertid då bristen på detta vitamin är högre.

Annat som är värt att tänka på för hälsan är att det är betydande i vilken lag den ligger i. En klar lag har ofta en hög andel socker, medan majonäsbaserade kan få ett högt fettinnehåll. Generellt kan man säga nyttigheterna med sill hittas i själva sillen.

En stor fördel med sillen är också att det fortfarande finns ganska gott om den. Idag är det bara en liten del av sillfångsten som blir matfisk, resten går till djurfoder. Den mals ner till fiskmjöl, som sedan går till uppfödning av lax som exempel.

Så njut av midsommar och sillen med gott samvete!

Text: Sofie Andersson
Källa: Populärhistoria
Bild: Thinkstock

Klassisk matjessilltallrik

Det här behöver du:

1 burk klassisk matjessill
Potatis
3 dl gräddfil
0,5 dl hackad rödlök
1 dl hackad dill
1 krm vitpeppar

Koka potatisen och låt kallna. Skär sedan i skivor. Låt sillen rinna av och lägg alla ingredienser ovanpå den skivade potatisen. Njut!