Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2016-06-20
Nedvarvning pågår!

För en del har semestern kanske redan börjat, och för andra så börjar den inom en snar framtid. Livet känns toppen och du ser fram emot några veckors ledighet med nära och kära.

Semestern är en tid då förväntningar skall uppfyllas. Vädret skall vara toppen och familjelyckan likaså. I den stressiga vardagen blir det lätt att man skjuter upp saker man skall göra och tänker att ”det där skall jag göra när jag får semester”. Röja i garaget, städa vinden, måla huset, hitta tillbaka till sin partner, eller vad det nu kan vara. Men viktigast av allt så skall man hinna med att vila...

Vi svenskar är de som har bland de längsta semestrarna i världen. Men under denna period arbetar många stenhårt. Bygger, fixar, och presterar nästan varenda dag. Det kallas kanske inte avkoppling direkt.
Sedan är det många av oss som har en tendens att stressa lite extra veckorna innan semestern också. Allt som skall hinnas med och göras klart innan du kan unna dig själv lite ledighet, så kör du ända in i kaklet.

Hitta semesterlunken Du har några få skimrande veckor av sommar och semester framför dig. Nu skall du verkligen njuta av långa och lata dagar tillsammans med familj och vänner. Så efter bara någon dag så börjar du känna dig hängig och febrig med värk i kroppen. Men vad är detta? Får jag influensa mitt i sommaren? Hur kan man ha en sådan otur? Det är knappast oturen som sjukdomen beror på, utan med stor sannolikhet är den orsakad av en långvarig period av stress. Du har drabbats av den klassiska ledighetssjukan.

Om du kör på som en galning ända fram till att semestern skall börja är det ganska vanligt att ledigheten börjar med sjukdom eller att du fortsätter din vardagshets en vecka till. Därför är det viktigt att börja varva ner redan innan själva semestern sätter igång – så slipper du slösa dessa dyrbara dagar – och du kan njuta av ledigheten direkt.

Hur lång tid det tar innan du varvat ner ordentligt och har kommit in i ett ”semestermode” beror helt enkelt på hur stressad du varit före semestern, men också på hur bra du är på att få ditt stressfysiologiska system att slå av på takten.

Undvik sjukdom För att kunna hålla dig frisk och lugn under dina semesterveckor så finns det några saker som kan vara bra att tänka på

  • Börja träna Vi behöver träna på att koppla av. Börja varva ner några dagar före din semester drar igång. Tacka nej till de där ”extrajobben” som du blir tillfrågad om.
  • Sista stund Stanna inte kvar in i det sista och mer än det för att stressa med allt som måste fixas på jobbet innan du sätter dig på planet/tåget/bilen till en eventuell semesterort.
  • Lämna listan Skriv ner en lista på saker du skall ta tag i efter semestern. Men glöm inte att sedan lämna kvar denna på jobbet när du går iväg på ledighet. Lämna även kvar tankarna på listan och gör den inte för lång.
  • Backup Se till att det finns en backup på jobbet, så du slipper återvända till ett berg av arbete.
  • Sov ordentligt Börja vila redan veckorna före. Gå och lägg dig i tid och se till att du får minst 7 timmars sömn. Så slipper du ett zombieliknande tillstånd under din första semestervecka.
  • Kosten Kör en nyttig vecka precis innan. Ät ordentligt och se till att bli mätt, men på rätt saker. Fyll tallriken med extra grönsaker. Ta en frukt istället för fikabrödet. Bra mat blir du pigg av och du tar med dig en känsla av välmående in i semestern.

Tom första vecka Försök att inte ha planerat något den första semesterveckan. Ägna den till att ”bara vara”. Känn känslan av att känna sig riktigt lat.

Bli vän med hängmattan

Det tar som sagt olika lång tid för oss att få den där underbara känslan av hur underbart livet kan kännas, en del kommer faktiskt tillbaka till jobbet igen utan att alls haft den känslan.
Men sedan är det faktiskt inte alla som vill ha avkoppling, då det kan ge en känsla av rastlöshet och en orolighet i kroppen. Ångesten kan komma krypande och faktiskt kännas fysiskt i kroppen om personen försöker ligga och bara göra ingenting alls.
Ligger du i din hängmatta eller på något annat skönt ställe och rastlösheten börjar krypa i dig. Försök att ligga kvar och motarbeta behovet att stiga upp och göra något. Efter ett tag försvinner rastlösheten och ett lugn infinner sig. En känsla som du kan bevara inom dig och kanske plocka fram ibland vid senare behov.

Text: Sofie Andersson
Bild: Pixaby