Protein utan kött!

För att vi skall må bra så behöver vi få i oss samma ämnen som kroppen är uppbyggd av. Just protein är en viktig byggsten som vi inte kan leva utan. Protein är ett mycket viktigt näringsämne. Det är inte bara kroppens muskler som är uppbyggda av protein utan det mesta i våra kroppar.

En kost rik på protein håller dig mätt länge och hjälper till att bygga upp dina muskler. De som vill hålla en sund vikt får ofta rådet att minska på kolhydratintaget och istället öka intaget av protein.

Proteinbrist är ganska ovanligt i Sverige. De flesta får i sig sitt protein via intag av till exempel kött, fisk, fågel, ägg och ost. Samtidigt uppmanas vi att dra ner på köttkonsumtionen, då för mycket rött kött ökar risken för bland annat cancer. Enligt Livsmedelsverket äter nästan hälften av Sveriges befolkning mer än det rekommenderade maxintaget på rött kött i veckan.

Vill man hålla igen lite eller kanske helt avstå från köttkonsumtionen, så finns det andra bra proteinkällor att välja, så att du får i dig det protein som din kropp behöver. Många tror att man får i sig för lite protein om man inte äter något kött, men det finns som sagt annan proteinrik mat och den är inte svår att hitta. Om du inte hoppar över måltiderna, äter allsidigt, dricker mjölk, äter bröd samt fisk ibland så behöver du inte oroa dig.

Det är dock viktigt att inte bara sluta med ett livsmedel utan att ersätta det med något likvärdigt. Så att du får i dig tillräckligt med energi och viktiga näringsämnen som du behöver för att må bra.

Andra proteinkällor

  • Spannmål i bröd, gröt och müsli hittar du protein.
  • Baljväxter bönor, ärtor och linser är viktiga om du inte äter kött, eftersom de innehåller mycket järn, som annars finns i kött.
  • Grönsaker protein hittar du exempelvis i gröna grönsaker, som broccoli och grönkål. Men även i potatis.
  • Nötter och frön är en bra källa till protein. Nötter och frön innehåller mer protein än kött om man räknar till viktenhet.
  • Torkad frukt  också ett bra proteinalternativ till kött.

 

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket
Bild: Wernerssons ost

Brietårta med frukt och nötter!

Ingredienser:

1 mindre brietårta eller en halva (ca 700g)
1 dl flytande honung
100 g blandade nötter (ex, pinjenötter, mandlar, valnötter)
75 g blandad torkad frukt (ex, aprikoser, fikon, russin, tranbär)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
När den blivit varm, ställ in osten i ca 7-8 minuter så att den mjuknar något.
Under tiden rostar du nötterna i en torr, inte alltför het panna.
Hacka den torkade frukten.
Blanda samman nötter och frukt.
Ta ut osten och fördela nöt- och fruktblandningen ovanpå den varma osten.
Ringla över honungen.

Färdigt att servera!