Goa gubbar!

Så har de då äntligen så sakta börjat mogna, våra älskade gubbar. Och inte vilka gubbar som helst utan våra jordgubbar så klart. Med ett par veckor till midsommar, är det alltid samma fråga som ställs: Blir de klara till midsommar och i så fall till vilket pris? Samma sak varje år. På de flesta midsommarbjudningar brukar det serveras jordgubbar i någon form, och alla gillar väl jordgubbar? Många av oss i alla fall.

Jordgubben kom till Sverige på 1700-talet och blev raskt en favorit på gårdstäpparna. De första sorterna hade mycket storslagna namn såsom Deutche Kronprinzessin, Helvetia och Royal Victoria. Och smaken lär ha varit lika storslagen som namnen. De gamla sorterna var dock tyvärr väldigt mottagliga för sjukdomar.

I Sverige skördas ca 20 000 ton jordgubbar per år, det motsvara ca 2,2 kg svenska jordgubbar per person och år. Det odlas hundratals olika sorters jordgubbar runt om i världen. I Sverige odlar vi sorter som är omtyckta och anpassade efter våra klimatförhållanden.

Jordgubbsplantan hör till familjen rosväxter och botaniskt sett så är inte jordgubben ett bär utan en stenfrukt, där de små ”kärnorna” på jordgubben är små nötter. Det vi äter och kallar jordgubbe är själva blombotten som under fruktmognaden sväller upp och blir röd och saftig.

Goda och nyttiga

Jordgubbar är inte bara en fantastisk gåva från naturen och en sensation för smaklökarna. De röda jordgubbarna är packade med nyttigheter och har många fantastiska hälsofördelar. Men hur nyttiga dessa röda bär egentligen? På senare år har man faktiskt kommit fram till att jordgubben är till och med ännu nyttigare, än vad man tidigare trott.

  • Fiberrik Jordgubben är precis som andra bär fiberrik och hjälper magen att må bra. Kostfibrer som ser till att tarmarna rör sig snabbare och på så sätt gör sig kroppen fortare av med farliga ämnen. Den höga fiberhalten gör också att bären mättar.
  • Hjärta och kärl Fibrerna i jordgubben hjälper till att hålla kolesterolet på en bra nivå, och kan på det sättet motverka hjärt- och kärlsjukdomar.
  • C-vitaminrikt Äter man jordgubbar får man också i sig rikliga mängder av c-vitamin, magnesium, folat, b-vitaminer och jod. C-vitaminet kan minska risken för cancer.
  • Antioxidanter Den lilla gubben innehåller skyhöga mängder av antioxidanter och motarbetar de farliga radikalerna, som även det kan motverka cancer samt det skadliga kolesterolet.
  • Förkylningar Den flitiga jordgubbsätaren kan minska antalet förkylningar och infektioner på grund av dess höga halt av antioxidanter.
  • Mest nyttiga Jordgubben har utnämnts till den fjärde mest nyttiga i en amerikansk undersökning.
  • Ät direkt Man bör inte förvara jordgubbarna i mer än två dagar innan de äts upp. Efter det försvinner nämligen många av de hälsosamma ämnena. De är ju också som bäst helt nyplockade.

 

Hur är det med järnet då?

Det pratas mycket om att jordgubbar är så järnrika. Visst – jordgubbarna innehåller (0,3 mg järn per 100g) mer järnrika är till exempel ett äpple. Men det går inte att jämföra med järnhalten i en bit nötkött eller rågbröd. Visst är det så att c-vitaminet i jordgubben stimulerar upptaget av järnet i bären, men vegetabiliskt sett är detta svårare att ta upp än den typ av järn som man hittar i kött.

Text: Sofie Andersson
Källa: frukt & bär
Bild: Thinkstock

Sallad med jordgubbar, spenat och fetaost!

En härlig smakkombination fås av den saftiga söta jordgubben, tillsammans med den salta fetaosten. En perfekt sommarsallad till den grillade köttbiten!

Ingredienser:
250 g sallad, gärna spenat och mangold
100 g fetaost
500 g färska jordgubbar
saften av en ½ citron
ev lite hackad färsk mynta

Gör så här:
Skölj salladen och låt den rinna av ordentligt.
Skär jordgubbarna i klyftor och smula fetaosten.
Blanda samman salladsbladen med jordgubbarna och osten.
Pressa över citronsaften precis före servering.

http://www.icakuriren.se/recept/gronsallad-med-jordgubbar