Ut och stava i sommar!

Att en skön promenad sätter fart på förbränning, kondition och hälsosjälen, vet väl nästan alla vid det här laget. Men om du vill få det där lilla extra resultatet av rundan bör du absolut också sätta stavar i händerna! En rolig, lätt och samtidigt skonsam träning. Du stärker upp både rygg och armar under promenadens gång.

Stavgång är ju absolut inget nytt påfund. Många av oss kanske har ett par stavar intryckta in i garderoben, kanske från slutet av 90-talet då stavgång plötsligt blev en populär motionsform i Sverige. Och samtidigt har elitskidåkare som Gunde Svan, Thomas Wassberg med flera, alla tränat tuff stavgång under sommarhalvåret.

Stavgång är en idealisk motionsform då den lämpar sig för många olika terränger och fungerar för alla åldersgrupper. Effektiviteten kan varieras så att den passar både för nybörjare och för den mer vältränade idrottaren. Alla kan få nytta av stavgångsträning. Stavarna hjälper dig att hålla balansen i en utmanande terräng, och med hjälp av stavarna lockas du kanske att ta i lite extra och kanske till och med springa uppför den eventuellt branta terrängen. Så skall man ut och vandra i kuperad terräng är det mycket bra att ha stavar med sig. Men även då du går på plan mark så ger stavarna dig extra energi. 

Stavgång har många fördelar framför en vanlig promenad. Håller man ett raskt och intensivt tempo, ger den en mycket bra konditions-, styrke- samt rörlighetsträning. Klart bättre än om du lämnar stavarna hemma.

Samtidigt förbränner du så mycket mer energi. Går du regelbundet med stavar så kommer din naturliga förbränning av energi öka med upp emot 16,5%. Detta enligt en svensk studie gjord på elitidrottscentrum på Bosön år 2001. I studien deltog tretton medelålders, friska kvinnor. De hade en måttlig övervikt och var relativt otränade. Studien visade också att om du ökar intensiteten i din gång så att arbetspulsen ligger högre, kan förbränningen öka så mycket som 30 - 35%. Kan vara värt att veta om man vill minska sin kroppsvikt.

Varför stavar?

Hälsovinster och fördelar med stavgångsträning:

  • Stavgång kan förbättra konditionen med 30-40% jämfört med en vanlig promenad.
  • Stärker skelettet.
  • Axlar, rygg, armar och mage blir starkare.
  • Ökar kroppens cirkulation.
  • Ett par bra skor och stavar är den enda utrustningen som behövs.
  • För ett gott resultat, regelbunden träning 2-3 gånger i veckan i minst 30 minuter.
  • En enkel motionsform, bara kliva utanför dörren och sätta igång.
  • På grund av den minskade belastningen är det ett utmärkt alternativ för överviktiga.
  • Är inte säsongsbetonat, fungerar året om.
  • Går man stavgång på vintern, är stavarna tryggt vid halt underlag

Passar ung som gammal, man som kvinna.

Kom igång!

Vad är då viktigt att tänka på när det är dags att sätta igång?

  • Blicken skall alltid vara riktad framåt. Genom stavgången får man en mjuk och fin rörlighet i kroppen, samtidigt som stavarna också ger en god balans.
  • Lämpligt underlag för stavgång är grus- eller naturstigar, motionsspår om det finns i närheten, så är det utmärkt.
  • Staven bör vara av den längden att du får en vinkel på 90 grader med armbågen, när du håller i staven.
  • Har du speciella stavgångsstavar, med särskild höger och vänster, så se till att du har rätt hand till rätt stav.
  • Tänk på att hålla i staven ganska löst, så det inte blir ett krampaktigt tag om staven, då kanske axlar och nacke blir överansträngda.
  • Riktningen på staven skall vara snett bakåt, ej framåt. Detta för att du skall få kraften att röra sig bakifrån och framåt.
  • Ta ut rörelsen med överarmarna, så att skulderbladsmusklerna samt bålen får arbeta ordentligt.
  • Ta sällskap av en vän, eller av musik om du vill. Eller kanske du helst tycker om att höra naturens alla ljud.


Så tveka nu inte, gräv fram dina gamla stavar, har du inga så skaffa eller låna och ge dig ut! Bra träning för hela kroppen!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock