Nyttiga små nötter!

Kasta dig över de små bruna miraklen som är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst nyttiga fetter.

Nötter i allmänhet har mängder av hälsobringande egenskaper, och de kan placeras i matvarornas superliga. De är nyttiga, ger energi och förser oss med viktiga och nyttiga fetter. Att de sedan är superpraktiska och lätta att plocka med sig, utan att behöva fundera på platsbrist eller hållbarhet är ju ingen nackdel precis.

Valnöten

Valnöten är, precis som alla andra nötter, ett bra alternativ för den som vill äta hälsosamt. 
Om man ser på valnöten botaniskt så är den faktiskt ingen nöt, utan en stenfrukt. Ett tryck med nötknäpparen och ut kommer fullt med energi, näring och antioxidanter.

Valnötter är extremt rika på fett och protein, och därför en perfekt källa till energi. De består av ca 60% fett, och innehåller mer fleromättade fetter än många andra sorters nötter samt innehåller den väldigt nyttiga fettsyran omega-3.
Den höga fetthalten stimulerar kroppens mättnadshormon som i sin tur säkerställer att mättnadskänslan varar länge. Vissa hävdar att en näve nötter kan dämpa hungern i många timmar.

Fettsyran byggs bland annat in i hjärnan och kan dessutom omvandlas till omega-3-fettsyran DHA, som annars finns i fisk. Valnöten är därför bra för hjärnan, och redan antikens greker rekommenderade valnötter till personer med dåligt minne och koncentrationssvårigheter. Kanske var det inte bara för att den ser ut som en hjärna?

Förutom detta är även valnötter rika på vitaminer, såsom B-vitamin och E-vitamin, samt mineraler som järn, kalcium, magnesium, zink och zelen. De innehåller även fullt av antioxidanter som reducerar inflammationer och är viktigt för immunförsvaret.
Det finns studier som visar att valnötter kan sänka kolesterolet samt förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Nöten är perfekt som mellanmål. Att bära med sig lite valnötter i en påse kan rädda dig från ovälkomna blodsockerfall under dagen. Sedan rätt fett i kosten uppmärksammats mer och mer de senaste åren, har också valnöten kommit att bli mer populär.

Valnöten har dessutom en fantastiskt god och karaktäristisk smak som lyfter många rätter.

Olika sätt att använda valnötter

  • I nötblandningar valnöten är mycket god att använda som ingrediens i müsli och liknande. Godast är om man först rostar dem lätt i ugn eller en stekpanna, före de blandas med övriga ingredienser. Nötterna är också goda att strö över yoghurt, kvarg eller gröt, som smakförstärkare.
  • I bakverk i söta bakverk och efterrätter så är den lite beska nöten ofta pricken över i:et och bryter fint av mot sötman. Gott också som topping på brownies eller olika former av matbröd.
  • I sallader rostade valnötter är ljuvligt i sallader, smakar fint tillsammans med päron och ädelost. Fruktsalladen blir också något extra med lite valnötter i kombination med apelsin och honung.
  • I pasta valnöten fungerar också mycket bra i varma pastarätter. En populär kombination är att göra en vegetarisk pasta med valnötter, vitlök, pecorino och pinjenötter.


Bra att tänka på att nötkärnan ska vara vit när man skär itu den. Om den är grå betyder det att den är gammal och kan ha härsknat.

Ät – men med måtta

Även om nötternas fett är av den nyttiga sorten finns det trots allt gränser för hur många gram nötter som det finns plats för i de dagliga kaloriräkenskaperna. Behöver du bli av med ett par kilon, är det en god idé att hålla dig på max 50 gram om dagen.

Text: Sofie Andersson
Källa: womenshealth.se, SVD
Bild: Pixaby

Ravioli med valnötter, gorgonzola och spenat!

Ingredienser: 4 port
2 dl creme fraiche, lätt eller vanlig
1 dl mjölk
ca 150 g gorgonzola
150 g färsk babyspenat
50 g valnötter
flingsalt, svartpeppar
500 g färsk ravioli med ostfyllning

Gör så här:
Koka pastan enligt anvisningar och låt rinna av.
Blanda creme fraiche, mjölk och ost i en kastrull och värm på svag värme tills osten har smält.
Vänd ner spenaten mot slutet och låt den mjukna i såsen.
Grovhacka nötterna.
Smaka av med salt och peppar.
Vänd ner pastan i såsen. Strö över nötterna vid servering.