Med eller utan mjölk?

De flesta svenskar har vuxit upp med mjölk som en självklar måltidsdryck.

Mjölk väcker mycket känslor, den har haft en väldigt stark ställning symboliskt och kulturellt, inte minst som ett hälsobringande livsmedel.
Från att ha varit en stapelvara i var mans kylskåp, till att på senare tid bli ifrågasatt av både forskare och kostexperter.

Att mjölk har haft en så betydande roll i det svenska köket beror kanske mest på föreningen ”Mjölkpropagandan” som startade i början av 1900- talet. Mjölken passade då bra in i 1900-talets Sverige när välfärdsstaten växte fram, då var det sunt och bra att dricka mjölk.
Föreningens främsta uppgift var att i samarbete med jordbrukare, mjölkföretag, forskare, politiker och läkare, få arbetarklassen att dricka något mer näringsfyllt än öl, brännvin och kaffe samt för att bönderna skulle få en bättre inkomst.
Alla sjöng mjölkens lov och framhöll dryckens stora betydelse för hälsan. Då var det sunt att dricka mjölk.

Vem minns inte kampanjen ”Mjölk ger starka ben”?

Före ”Mjölkpropagandans” uppkomst kallades mjölken för ”det vita giftet” och var något som kunde sprida sjukdom och tuberkulos, vilket gjorde att man inte vågade dricka mjölk.
Toppen för mjölkdrickandet uppnåddes under 1970-talet, för att därefter ha minskat i konsumtion.

Idag dricker vi betydligt mindre mjölk, konsumtionen har minskat med drygt 30 procent sedan 1980-talet.
Men det verkar bara vara just mjölk som måltidsdryck som blivit otrendig, inte mejerivaror i sig. Dessutom varierar de produkter man tagit fram med hjälp av mjölken genom tiderna.

Mejerihyllan är ett av de områden som utvecklats mest under senare år. Här hittar du en rad produkter i olika smaker. Mjölk, fil, yoghurt, keso, ost, gräddfil, grädde och mycket annat.
Till exempel är det idag väldigt populärt med kvarg, som förr hade låg status. Vi äter också mer smör och ost än någonsin, så mjölken används till mycket annat än just det där glaset till maten, såsom det var förr.

Mjölk för hälsan?

Mjölk är nyttigt!! Det innehåller protein, mineraler och vitaminer. Mjölk och ost är våra viktigaste kalciumkällor, och ger oss även fosfor, vitamin B12 och riboflavin. Magra mejeriprodukter är oftast berikade med vitamin A och D. Mager mjölk innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som fet mjölk. Både lättmjölk och mellanmjölk har dessutom extra vitamin D, som många svenskar får i sig för lite av. Lättmjölk och mellanmjölk är ofta även berikade med vitamin A.

Bra för återhämtning!! Den som tränar regelbundet och anstränger sig extra mycket ibland vet att en bra och balanserad kost är en förutsättning för att kunna prestera bra. Men det är också mycket viktigt med återhämtning direkt efter att man ansträngt sig hårt.

Forskning har visat att mjölk är en bra dryck för kroppens återhämtning, kanske den mest mångsidiga och effektiva återhämtningsdrycken, och därför är det ett bra kostalternativ efter träning. Mjölken innehåller nästan lika mycket kolhydrater som i en sportdryck, och den mängd protein som finns i några dl mjölk är lagom för återhämtningen direkt efter en ansträngning.

Text: Sofie Andersson
Källa: mjolk.se, SVD

Dillstuvad potatis med lax!

En rätt som vi förr brukade äta under jul eller midsommarhelgen, då det ofta fanns en bit lax kvar från aftonen. Numera är detta en av de bästa, enklaste och för många godaste maträtt för vår och sommar.

Ingredienser: (ca 4 pers)
1 kg fast potatis
1 knippe dill

Till Bechamelsåsen:
2 msk smör
4 msk vetemjöl
5 dl mjölk
salt och malen vitpeppar

Gör så här:
Såsen: Smält smöret i en kastrull. Lyft av från plattan och rör i vetemjölet. Sätt tillbaka grytan på värmen och tillsätt mjölken under omrörning. Låt såsen småkoka ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Skala och koka potatisen. Låt svalna och skiva eller dela dem i mindre bitar. Hacka dillen fint och blanda ner i såsen.
Häll sedan den heta såsen över potatisen och blanda försiktigt så att inte potatisen går sönder.

Låt allt bli genomvarmt och servera genast med lite rimmad lax!