Häng med från start!

En ordentlig frukost hjälper dig att hålla vikten!

De flesta människor sover mellan sex och åtta timmar varje natt. Under nattperioden tillförs kroppen ingen energi, utan använder sig av kroppens energireserver. Efter nattens fasta behöver därför kroppen fyllas på med energi igen, vilket gör frukosten till en viktig måltid. 

Frukost är något som engagerar – antingen älskar vi den eller så hatar vi den!

Den som äter frukost på morgonen får bättre balans på sitt blodsocker även efter lunchen och middagen. Med jämnare blodsocker orkar man mer, får ett jämnare humör och kan lättare ta till sig kunskap. Att hoppa över frukosten i hopp om att gå ned i vikt fungerar dåligt, eftersom frukosten underlättar fördelningen av måltiderna och gör dig mindre hungrig och sötsugen framåt lunchtid.

Att äta frukost är bland det snällaste du kan göra för din kropp. Förutom att det hjälper dig att fokusera bättre och att hålla vikten så har forskning visat att risken att dö av hjärtsjukdom ökar om vi skippar morgonmålet regelbundet. Innan vi har fått något i magen stiger halterna av kolesterol och insulin i kroppen, vi får dessutom högre blodtryck.

De flesta har sina egna frukostvanor, man kanske dricker sitt kaffe, äter sin vanliga smörgås och sin fil eller gröt och tycker att det är skönt att slippa planera så mycket då kanske varken tid eller ork finns. 
För hälsan har sunda vanor stor betydelse, oavsett om det handlar om mat eller motion och dessa sunda vanor är en del av ett mer hälsosamt liv.

På helgerna och på semestern så finns det kanske lite extra tid för att både äta och planera sin frukost bättre. Men för den som är morgontrött finns det annars flera tips på vad som går att förbereda redan kvällen innan.

Om man inte klarar av att äta på morgonen då?

Det finns ju faktiskt de som mår riktigt illa av att försöka peta i sig lite mat för tidigt på morgonen.
Viktigt att då inte äta frukost det första man gör på morgonen, utan istället äta en vettig måltid så snart du klarar av det. Kanske ta en dusch och göra sig i ordning först, eller ta med sig och äta frukosten på arbetet.
Vänta dock inte med att äta ända tills du är panikhungrig. Då är det lätt att du äter för snabbt, för mycket och kanske fel saker.

Det handlar om att välja rätt morgonmål!

En bra frukost ska förse dig med så pass mycket energi att du inte blir trött och orkeslös under förmiddagen, vilket innebär cirka 20-25 procent av ditt totala kaloriintag.

Flera vanliga livsmedel på frukostbordet innehåller väldigt mycket socker och snabba kolhydrater. Till exempel innehåller två deciliter fruktyoghurt ungefär fem sockerbitar. Och många sötade flingor och müslisorter är rena godiset.

Söta produkter och snabba kolhydrater till frukost gör att
blodsockret skjuter i höjden och sedan måste du kompensera hela dagen för att höja det igen, blodsockret kommer då att svänga upp och ner hela dagen. Det blir en ond spiral som gör dig trött och hungrig.

Men om du ändå vill äta dina kolhydratrika flingor så är det en fördel att kombinera dem med något som mättar bättre och stabiliserar blodsockret, som något proteinrikt. Ägg, keso eller någon typ av kött eller fisk är bra alternativ. Överlag är det bra att satsa på något proteinrikt till morgonmålet, forskning har visat att det kan bidra till viktnedgång. Nötter, frön och bär är också bra val.

Med en bra frukost kan du också bli piggare, få mindre huvudvärk och lugnare mage.

Text: Sofie Andersson
Källa: SvD
Bild: Thinkstock

Tips på god och nyttig frukostmat!

  • Håller dig mätt länge Grekisk yoghurt med bär (blåbär, jordgubbar, hallon) och honung. Toppa gärna med mandel, hasselnötter eller valnötter.
  • Enkelt, mättande och nyttigt Havregrynsgröt toppat med bär eller russin och nötter är en utmärkt nyttig och snabblagad frukost. Havregryn är nyttigt bland annat på grund av att det innehåller långsamma kolhydrater. De frigör energi långsamt under dagen och gör så att du inte känner dig så hungrig.
  • Om du tränar mycket Den som tränar mycket behöver mycket proteiner, näring och nyttigt fett för att ha energi nog till träningen. Ägg är den perfekta maten för atleter oavsett om det är stekt ägg, kokt ägg eller omelett. Omelett är alltid ett bra alternativ då du enkelt kan blanda i de grönsaker du gillar samt ost eller andra ingredienser.
  • Snällt mot magen Naturlig yoghurt eller filmjölk, toppa med honung och lite banan. Yoghurt och filmjölk innehåller probiotika vilket håller din mage i form.
  • Bananer Bananer innehåller mycket fiber som är nyttigt för magen och är dessutom lätta att smälta för personer med matsmältningsproblem. De innehåller bland annat mycket kalium som musklerna behöver för att återhämta sig och bli starkare. Kalium är också viktigt för hjärtat, muskelrörelserna och matsmältningen.