Sötsugen?

Är du ofta sötsugen? I så fall är du inte ensam. Behovet av något sött dyker ofta upp som ett brev på posten mellan måltiderna och efter maten. Särskilt irriterande är det förstås när du bestämt dig för att ha en godisfri vecka, men känner att suktandet efter sött tar över.

Våra hjärnor älskar socker!

Alla människor föds programmerade att tycka om socker. Bröstmjölken är söt, bär och frukter som gett våra hjärnor näring att växa sig stora är söta. Men vissa människor, ungefär 15 procent, tycks ha ett överentusiastiskt förhållande till allt sött. För dem är socker inte enbart energi. Det kan vara en av livets problemlösare.

Det verkar som om stress lindras av sötsaker. Förklaringen kan vara att stress frigör kroppens egna så kallade "cannabismolekyler" som bland annat finns i belöningssystemet.

Fet och söt mat smakar gott och ger oss lättillgänglig energi. En överkonsumtion av sötsaker kan för många vara ett problem, och frågan är om svårigheten att motstå sötsaker kan förklaras av ett fysiologiskt beroende av socker eller om suget efter sötsaker kan förklaras av andra mekanismer?

Varje person har en unik uppsättning nervbanor. Det är skillnad på hur känsliga vi är för söt smak på tungan. Det finns vetenskaplig dokumentation om att barn med starkt sug efter sött ofta har släktingar med alkoholproblem. Detta behöver dock inte innebära att socker i sig är beroendeframkallande och det behöver inte heller innebära att barn som älskar sötsaker kommer att älska alkohol. Det finns andra studier som visar att preferens för sötsaker inte skiljer sig mellan i detta fall söner till alkoholister och kontrollpersoner.

Konsumtionen av choklad, godis och läsk har stigit brant de senaste 20 åren. Medelsvensken äter 17 kilo sötsaker om året. Stress och trötthet ökar sötsuget. För den som vant sig vid att äta mycket sött leder abstinensen till ångestkänslor.

Vad kan du göra?

Socker bidrar till att göra maten smaklig och är i måttliga mängder inte skadligt. Ett högt intag av godis och söta drycker kan ge näringsbrist om de söta livsmedlen ersätter näringsrik mat. Om de söta livsmedlen istället läggs till den vanliga maten leder detta till ett ökat energiintag med övervikt som följd och ett hälsoproblem.

När du äter något sött utsöndras dopamin, en signalsubstans som gör att du känner upprymdhet och välbehag. Det är därför vi gärna tar till något sött när vi känner oss trötta eller nere. Det är också (som nämns ovan) samma mekanismer som gör att man kan bli beroende av alkohol.
Sockerberoende är dock än så länge inte en godkänd medicinsk diagnos i Sverige.

Ett av de första tecknen på att man är sockerberoende är humörsvängningar. Många upplever att de är deprimerade. Är inte lika intresserade av mat utan istället vill ha snabba kolhydrater. Det blir en som en ond cirkel. Man äter socker för att må bra och gör det också, en stund, men sedan mår du sämre.

Här får du några praktiska tips som kan hjälpa dig när du får akut godissug eller vill försöka minska intaget och socker. Prova dig fram och undersök vad som eventuellt fungerar för dig:

  • Börja med att känna efter ordentligt. Behöver kroppen mat eller är det bara hjärnan som vill få en kick. Om du verkligen är hungrig så ät en måltid. Är det istället hjärnan som försöker lura dig att äta godis så prova först och främst att vänta i 10 minuter. Kanske går suget över?
  • Sötsuget sitter i hjärnan och därför är ett bra tips att sysselsätta dig med något där du måste koncentrera dig. Lös ett korsord, spela spel på datorn, kanske ringa en kompis. Kom ihåg att suget alltid går över efter en stund.
  • Vid akut godissug, bit i en citronklyfta eller grapefrukt. Citron är surt och grapefrukt är beskt och det drar tillbaka matspjälknings-enzymerna och minskar suget.
  • Även te eller kaffe utan socker är beskt och kan fungera mot sötsuget för vissa människor. Men om man är van att äta något till, så finns en risk att hjärnan tar det som signal att det är dags för fika och då får det motsatt effekt.
  • En bit mörk, besk choklad med hög kakaohalt kan ge bra effekt. Men kom ihåg att det ska vara riktigt besk choklad och inte någon mild variant.
  • Borsta tänderna eller skölj munnen med fluor. Det ger en fräsch smak som kan göra att man tappar smaken för det söta.
  • Gör något som aktiverar dig. Gå ut på en promenad, klipp gräset, lek med barnen eller vad du kan komma på. Det minskar risken att du faller för frestelsen att börja rota runt i köksskåpen efter godsaker.

Med tankens kraft, egen vilja och rätt verktyg kan ditt sockerbegär vara en minne blott.

Text: Sofie Andersson
Källa: Läkartidningen, sockerskolan
Bild: Pixaby