Hur många kramar finns det...

Om du träffar någon som du tycker om i dag, eller kanske bara någon som du tycker behöver en kram, så ge han eller hon en lång kram. En kram som varar i minst 20 sekunder. Enligt forskningen utsöndras då stora mängder av ”gemenskapshormonet” oxytocin. Ett ämne som är avgörande för vår lycka.

Att sund kost och motion är bra för vår hälsa råder det ingen tvekan om. Det är till och med ganska uppenbart. De flesta hälsoråd är därför och inriktade på vikten av motion och kost, samt hur illa rökning och alkohol är för vår hälsa.

Men även de så kallade mjuka värdena har effekt på hälsan, till exempel kan kramar och kyssar stärka oss.

Alla borde kramas mer, men varför?

Kramar får både dig och den du omfamnar att må bättre, både fysiskt som psykiskt. Kramas därför gärna dagligen, och helst flera gånger.

Vid kramen släpper kroppen loss sitt oxytocin (en peptid), som sänker stress och ökar välbefinnandet. Peptider är ett ämne som regleras i hypotalamus i hjärnan, och peptiden oxytocin har visat sig ha både läkande och stressdämpande effekter. Samtidigt som stresshormonet minskar så ökar vårt näringsupptag, vi tål smärta bättre, vi får lägre blodtryck och vi kroppen läker också sår lättare..
Forskare tror att oxytocin också frisätts av andra stimuli som vänligt röstläge, ansiktsuttryck och gemenskap.

Men en snabb kram i farten är inte tillräckligt för att ge den ultimata hälsoeffekten. En genomsnittlig kram varar i endast 3 sekunder, men en omfamning på 20 sekunder krävs för att få igång kroppens produktion av må bra-hormonet oxytocin.

När detta händer ökar tilliten - medan negativa känslor som oro och ångest minskar. Därför verkar omfamningarna skyddande mot som sagt stress och mot depressioner, samt stärker vårt immunförsvar.
Forskning har visat att oxytocin sänker blodtryck, motverkar inflammationer och påskyndar läkningsprocesser.

Vi känner oss också tryggare av kramar, och omtyckta. Även träning, massage, förlossning och amning frigör ämnet oxytocin.

Kramens historia

Ingen kan exakt säga varifrån kramandet kommit, troligen har det växt fram med inflytande från andra kulturer i Europa.
Förr var det väldigt formellt hur man hälsade, en man lyfte hatten eller tog av sig handskarna när han hälsade på en kvinna.
Vårt sätt att hälsa har förändrats väldigt mycket genom åren, där kramen är ett av de nya traditionerna.

Vi sammanfattar fördelarna med kramar:

  • Sänker din stressnivå
  • Motverkar depressioner
  • Blodtryck och puls sjunker
  • Stärker immunförsvaret
  • Dämpar känslor av oro och rädsla
  • Motverkar inflammationer
  • Gör dig piggare


Kramar har ännu fler fördelar:

  • Kramen är bärbar
  • Lätta att ge
  • Tar knappt någon energi
  • Är gratis
  • Helt enkelt varma och mysiga


Glöm dock inte:

Vi får dock inte glömma att det inte är alla som uppskattar kramar. Så det är viktigt att man frågar innan eller att man kollar på kroppsspråket hos den man vill krama om, för ofta kan man känna om en person vill kramas.

Grundregler

  • Det finns inga traditionella etikettsregler för kramar.
  • En grundregel gäller, håll till vänster med huvudet.
  • Alla uppskattar inte gesten och vill inte kramas.
  • Träna upp känslan för när en hjärtlig omfamning är rätt eller när en kram blir alldeles fel.
  • Det kan vara mycket personligt med beröring och kräver uppmärksamhet på hur det tas emot.
  • När det är förkylnings- eller influensatider kan det rent av vara bra att avstå.
  • Om en person i din närhet vid en kram reagerar negativt måste du omedelbart avbryta.
  • Du ska alltid avstå kramandet i affärssammanhang.
  • Även vid gäster från andra länder kan kramandet vara tveksamt.
  • Det nära hälsandet, som kramandet är, betyder att du går innanför integritetszonen, vilket är din egen närhetszon. Då måste du vara säker på att det är ok att krama den du möter.

Text: Sofie Andersson
Källa: vett och etikett, health.com
Bild: Thinkstock