Tomaten för hälsan!

Visste du att en av vår vanligaste grönsak bär på en mängd positiva hälsoeffekter? Förutom att tomater är en härlig färgklick på tallriken ger de oss både vitaminer och skydd mot en rad olika sjukdomar.

Tomaten är den mest odlade grönsaken i Europa och vi svenskar äter drygt tio kilo tomater per person om året. Det finns tusentals arter och inom botaniken räknas tomater som bär, inte som frukter.

Under kolonialperioden trodde amerikanarna att de var giftiga. Fransmännen såg dem som ett sexuellt stimulerande medel och italienarna kallade dem för "gyllene äpplen", pomodoro. Var man än befinner sig är tomater idag något man inte klarar sig utan.

Tomater är både superenkel mat och en av de bästa källorna till den kraftiga antioxidanten lykopen. Det är också lykopen som ger tomaten den vackra röda färgen. Lykopen hör till de färgsprakande karotenerna och framhävs i många studier som rena godiset för ditt immunförsvar.

Tomatens hälsofördelar

  • Skydd mot cancer  Lykopen som tomaten innehåller har visat sig skydda mot en rad olika typer av cancer, bland annat lung-, livmoder-, prostata-, bröst-, och bukspottkörtel-cancer.

  • Bra för hjärtat Tomater kan förhindra hjärt-/kärlsjukdom av flera anledningar. För det första så har tomater ett högt innehåll av kalium. En kost rik på kalium har visat sig sänka blodtrycket och minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Det höga innehållet av kalium motverkar även benskörhet.

  • Krom för blodsockret Tomater innehåller mycket krom, ett mineral som har visat sig hålla blodsockernivån stabil hos patienter med diabetes.

  • Hud, hår och syn Tomater innehåller mycket av vitamin A som har stor betydelse för synen. Brist på detta kan leda till bland annat nattblindhet och överkänslighet mot ljus. Vitaminen är också viktigt för huden och håret och kan motverka bland annat torr hud och sprött hår.

  • Bonus Som en liten bonus håller den saftiga grönsaken också huden ung. Det finns alltså enbart fördelar med att äta tomater - ät dem för variationens skull både kalla och varma.

 

För optimal effekt – tänk på

Välj de små - små körsbärstomater är ett bättre val än stora tomater. Det beror på att majoriteten av tomatens alla starka antioxidanter – i synnerhet det röda ämnet lykopenet – sitter i skinnet. Och skinn finns det betydligt mer av i små tomater, som får en större totalyta än samma vikt i stora tomater.

Bästa tillagningen - vatten och värme gör att tomater förlorar en hel del av sina antioxidanter. Därför är det som alltid bäst med grönsaker, att äta dem råa. Det går dock bra att tillaga tomater i ugnen om receptet tillåter det. Hög värme gör nämligen att växtcellerna i tomaterna sprängs och därmed frigörs det mer lykopen. Detta kompenserar till viss del förlusten av antioxidanter.

Bästa tillbehören - tomater är både kalorisnåla och rika på en lång rad stärkande ämnen som t.ex. antioxidanter. Däremot innehåller de begränsat med magvänliga kostfibrer och tomater mättar inte speciellt bra om de äts för sig. Därför är det bra att ha tomater i maträtter där det ingår fiberrika sädeskorn eller frön.

Text: Sofie Andersson
Källa: Allt om tomater
Bild: Pixaby

Tomat- och mozzarellasallad med ruccola och rödlök.

En smakrik variant av Sallad Caprese.
Skölj en kartong körsbärstomater och en näve ruccola
Skiva mozzarella eller använd små mozzarellabollar
Hacka rödlök
Blanda till en sallad och ringla en fin olivolja och crema di balsamico över.
Strö över nymald svartpeppar och flingsalt.

Enkelt och supergott!