Underbara morgonträning - eller inte…

Att träna på morgonen kan verkligen få dig att starta dagen på ett rätt sätt. Blodet börjar pumpa och endorfinerna börjar flöda, alltså en riktig kanonstart – för många!

Några av oss är dock inte morgonmänniskor. Kanske är du en av dem som snoozar några extra gånger när väckarklockan ringer på morgonen och får kämpa för att ta dig ur sängen.

Givetvis måste du inte träna på morgonen för att komma i form. Bränna fett kan du göra på andra tider om dygnet.
Men om det är det du strävar efter, så är morgonen en väldigt bra tid att träna på. Kroppen är mer benägen att använda hullet som bränsle, då du kanske inte ätit något nämnvärt de senaste 8 timmarna.
Sedan är det en bra grej då du inte behöver plocka tid från annat. Har du familj, kanske små barn som tar mycket tid så är morgonträningen perfekt. Du får utrymme för egen tid då de andra ligger och sover.

Hur du startar din dag kan påverka dina val av mat och motion. Du förbättrar ditt humör och chansen är stor att du lämnar hemmet med en lycklig känsla och fylld av energi.

Fördelar med morgonträning:

  • Ett lyckopiller Träning utsöndrar massor av endorfiner i hjärna, nerv- och mag-tarmsystemet. Endorfiner kallas också för naturliga lyckopiller och om du "tar" dem redan på morgonen, så smittar det av sig på ditt humör resten av dagen.

  • Ökar fettförbränningen Det är inte nödvändigt att äta innan träningen. Om du struntar helt i att äta frukost kan du faktiskt öka fettförbränningen. Orsaken är att kroppen förbränner fett om den har brist på kolhydrater och den effekten håller i sig resten av dagen.

  • Du sover bättre Effekterna av morgonträning varar ända till nästa morgon. Det har nämligen visat sig att nattsömnen också blir betydligt bättre.

  • Sänker blodtrycket Morgonträning är bra för blodtrycket. Forskning har visat sig att morgonträning kan göra att blodtrycket sjunker under resten av dagen.

 

Bör man äta före morgonträningen?

Frågan engagerar alla som tränar mer eller mindre regelbundet på morgonen. De arbetande musklerna i kroppen behöver snabb och lättillgänglig energi. Kroppen behöver också, och i synnerhet hjärnan, vissa näringsämnen för att kunna jobba optimalt.

Men det innebär givetvis inte att man måste äta frukost före. Vissa kanske brukar komma sent i säng och orkar kanske inte gå upp en timme tidigare för att få i sig en ordentlig frukost före träningen. Andra har kanske svårt med att äta direkt på morgonen.

Bästa knepet för att få i sig lite energi före morgonjoggen är att äta något snabbt och lättsmält strax innan man ger sig ut. Ett rostat bröd, banan eller en energikaka är några exempel. Kom ihåg att dricka ordentligt.

Tips för att komma igång:

  • Packa väskan kvällen innan Lägg fram alla träningskläder och packa väskan med allt du behöver för resten av dagen, det förbereder dig även mentalt.

  • Förbered något att äta Gör i ordning något att stoppa i dig redan kvällen innan. Koka ägg, gör en smoothie, ladda kaffebryggaren, allt för att spara tid!

  • Varva ner kvällen innan Stäng av tv:n och varva ner i tid kvällen innan. Det gör det lättare att somna och därmed också lättare att stiga upp nästa morgon.

  • Ladda med bra musik Om du kanske väljer som morgonträning att jogga eller gå och vill ha musik att lyssna på. Förbered bra spellistor som får dig peppad och taggad till att träna.

  • Tänk ett steg längre innan du snoozar dig förbi alarmet på väckarklockan. Tänk på känslan av hur skönt det är att redan ha klarat av träningen när du kommer hem efter jobbet.

  • Ge det lite tid Att ändra sina rutiner går inte över en natt. Men ju mer du övar desto lättare blir det. Med andra ord – ge inte upp!

Text: Sofie Andersson
Bild: Thinkstock