Vad har du i ägget?

I de flesta kristna länder äter man ägg under påsken.
Ägget är en symbol för liv och för Jesu uppståndelse på påskdagen.

Att påsken blivit den stora ägghelgen beror på att det var förbjudet att äta ägg under den 40 dagar långa fastan före påsk, men också på att det började bli ljust igen på våra breddgrader, en signal till hönsen att det var dags att börja värpa igen efter vintermörkret.
Plötsligt fanns det gott om ägg och man kunde ladda kroppen med välbehövliga vitaminer och proteiner.

Under påskveckan äter vi runt 2 000 ton ägg, dubbelt så mycket som normalt. Bara under påskaftonskvällen beräknas det gå åt 6 miljoner ägg i timmen.

Ägget har tagit klivet från döskallemärkt kolesterolbomb till något bland det smartaste vi kan äta. Stekt, kokt eller förlorat, i dag vet man att det lilla kraftpaketet rymmer en rad näringsämnen som ger oss en riktigt bra tillskott.

Ägg är ett multivitaminpiller med höga halter av viktiga antioxidanter som E-vitamin och selen, men också riboflavin, vitamin A och zink. Även halterna av D-vitamin, folat, niacin och vitamin B12 är höga.

Inte många tänker på att ägg innehåller fler vitaminer och i högre koncentrationer än de flesta grönsaker. Det kan vara bra att veta även om ägg och grönsaker inte är utbytbara.

Ägget har till och med fått en egen dag. Den 9 oktober firas detta ovala vitaminpiller över hela världen. Äggets dag instiftades 1996 och i Ungern, som ett exempel ordnas en äggfestival, i Kina en äggkarneval, bara för att nämna några sätt att fira.
Näringsmässigt är ägg bland det nyttigaste du kan äta och det går att använda på så otroligt många sätt i matlagning och bakning.

Påsken är en stor mathelg för de allra flesta i vårt land. En mathelg då vi fullkomligt frossar i ägg i alla dess former och smaker.
Men även om äggätandet når sin kulmen under påsken, så finns det många hälsosamma skäl till att även övriga dagar njuta av ett ägg.

Ägg är ett proteinrikt livsmedel. Tidigare undvek många ägg i rädsla för att få för höga kolesterolvärden, något som ny forskning ändrat på. Att äta ägg är inte längre förknippat med förhöjda värden av det onda kolesterolet.

Men ägget har mer än bara högvärdigt protein innanför skalet!

  • I gulan hittar du ämnet kolin, som höjer prestationsförmågan och förbättrar minnet
  • Ägg är som sagt rika på E-vitamin, en antioxidant som skyddar mot cancer, förbättrar syresättningen och motverkar rynkor
  • D-vitaminet som förekommer naturligt i ägg, reglerar kalkbalansen i skelettet samt kan motverka depression.

I stort sett får du i dig merparten av de näringsämnen du behöver för dagen, om du mumsar i dig både gula och vita. Det enda som saknas är kolhydrater och C-vitamin.

Så ta vara på detta fantastiska livsmedel och ät mer ägg!

Text: Sofie Andersson
Källa: svenskaägg.se, Livsmedelsverket
Bild: Thinkstock

Äggröra med rökt lax!  Ca 4 port

10 st ägg
3 dl grädde, valfri fetthalt
1 dl mjölk
salt och peppar efter smak
1 msk smör
rökt lax i skivor
1 st salladslök eller purjolök

Gör så här:
Knäck äggen i en bunke och blanda med mjölk och grädde. Salta och peppra.

Hetta upp en tjockbottnad kastrull, på medelhög värme, lägg i en klick smör och låt smälta.

Sänk temperaturen och häll i äggsmeten. Hetta upp äggstanningen långsamt och rör om med en träslev eller dyl i botten på kastrullen.

Lyft av från värmen när äggstanningen blivit krämig.

Servera med skivor av rökt lax. Strö gärna lite strimlad salladslök eller purjo över.