Damma av hojen och cykla dig frisk!

Vi behöver inte fler gym-kedjor utan det som behövs är att människor rör på sig mer i vardagen. Fysisk aktiv transport såsom cykling är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim, och alla kan göra det – oavsett konditions- och styrkenivå.
Så nu när våren kommer med stormsteg, pumpa cykeldäcken, hoppa upp på cykeln och sätt i gång. Ge dig en positiv kedjereaktion i såväl kropp som själ!

Cykling är enkelt, tryggt och passar de flesta. Cykeln är också på många sätt det perfekta transportmedlet, men framför allt är det roligt att cykla. Du kan vinna tid, öka din hälsa och ditt välbefinnande genom att välja cykeln så ofta du kan.

Hälsovinster med cykling

  • Cykling belastar inte din kropp på samma sätt som exempelvis löpning, vilket är gynnsamt om du har dåliga knän eller kanske är överviktig. Då har du i cyklingen en perfekt träning som är skonsam mot kroppen.

  • När du cyklar arbetar du igenom hela kroppen och med regelbunden träning är de hälsosamma effekterna många. Regelbunden cykling är en bra investering i hälsa och det är ett effektivt sätt att förbättra konditionen, öka förbränningen och må bättre.

  • Du blir smidigare och rörligare om du cykeltränar, vilket gör att risken för skador minskar väsentligt. Dina muskler blir starkare och mer uthålliga samtidigt som kaloriförbränningen ökar.

  • Cykling är en lämplig aktivitet att börja med om du är otränad eller är på väg tillbaka efter en skada, då cyklingen framförallt aktiverar de stora muskelgrupperna i benen.

  • Att cykla startar en positiv kedjereaktion i din kropp: blodcirkulation förbättras, du får mer syre och näring till musklerna, och gör dem starkare. Andningen förbättras.

  • Forskning har visat att om du cyklar till och från jobbet varje dag kan du minska risken för hjärt-/kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Att cykla till och från jobbet, eller delar av vägen, är inte bara enkelt. Det är också effektivt.


Vid cykling har du en högre intensitet än vid promenad, du blir mer andfådd, lite svettig, hjärtat jobbar hårdare och energiförbrukningen ökar.

Att tänka på inför en ny cykelsäsong:

Se över din bromsar, så att de fungerar som de skall och inte slitits ner för mycket.
Kontrollera bromsvajrar.
Cykeldäcken är gjorda av gummi, och gummi är en färskvara. Har du inte använt din cykel på länge kan luft pyst ut från däcken, vilket i sin tur kan ha skadat dem. Pumpa däcken och kontrollera.
Det viktigaste på cykeln är sadeln. Se till att du har en bred, mjuk och skön sadel, för en mer behaglig cykeltur.
Kom ihåg hjälmen! En hjälm är bästa livförsäkringen när du cyklar.

Till sist…


Att cykla är inte bara ett sätt att ta sig fram utan ett sätt att vara utomhus och få härliga upplevelser från sadeln. Alla dina sinnen stimuleras av en cykeltur. Dessutom är det är lätt att stanna till om det är något som väcker ditt intresse, du blir mer flexibel av att cykla!

Motion är som läkemedel, det funkar bara så länge du tar det.


Text: Sofie Andersson
Källa: Folkhälsan, Ki, cykelsmart.se
Bild: Thinkstock