Go bananas!

Bananen har sitt ursprung i Sydostasien. Indien är den främsta producenten i världen av denna frukt, men bananens odling är mycket utspridd även i de tropiska regionerna längs Ekvatorn, såsom på de Karibiska öarna och i Centralamerika, där medeltemperaturen är ungefär 27° C och luftfuktigheten är mycket hög.

Bananen är en av de mest konsumerade frukterna i hela världen. Och inte undra på, frukten har ett högt näringsvärde och är dessutom praktiskt förpackad. En del forskare tror till och med att bananen kan ha varit världens första frukt.

Den mest använda banansorten i världen är idag är Cavendish, men det finns massvis av andra sorter också. Uppskattningar av antalet olika varianter ligger mellan 400 och 1000.

Näringsinnehåll

Bananer är ett smart och lättillgängligt livsmedel som innehåller många nyttigheter. Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna äter cirka 500 g frukt och grönsaker varje dag – ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. En normalstor banan väger ungefär 126 g.

Bananer skördas när de är gröna och mognas på vägen till din butik. Ju mer mogen en banan är, desto sötare smak får den. De flesta föredrar att äta sin banan när skalet är gult eller gult med bruna fläckar. Det är inte ovanligt att du hittar gröna bananer i butiken, och om du tycker att din banan är för grön så kan det vara ett tips att testa att lägga den i en papperspåse med ett äpple eller en tomat över natten så mognar bananen snabbare. Om du vill stanna av mognadsprocessen är ett annat tips att förvara bananen i kylen. Hinner du inte äta bananen innan den har blivit för mogen för din smak så släng den inte. Skala och frys in och använd i smoothies eller bakverk.

Visste du att:

  • En normalstor banan bara innehåller ca 113 kalorier
  • En banan innehåller 23 % av det rekommenderade dagliga intaget av kalium, som hjälper blodtrycket samt musklernas och nervsystemets funktioner.
  • En banan ger dig 33 % av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin B6; som stöder immunsystemet, stöder bildandet av röda blodkroppar och bidrar till normal funktion i och det centrala nervsystemet.
  • En banan om dagen ger dig 2,7 g kostfiber vilket bidrar till det rekommenderade dagliga intaget av 25 g.
  • Bananer innehåller mindre än 0,5 % fett.
  • Ett bananskal består av cellvävnad som innehåller en fenolförening som ger bananen den typiska gula färgen.
  • Bananerna mognar tack vare omvandlingsprocessen av stärkelsen i sockret, som endast sker när temperaturen inte är för låg. Det är därför bäst att inte förvara bananerna i kylskåpet om man vill avnjuta den karakteristiska tropiska smaken.


Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket, chiquita.se

Alla pratar om bananpannkaka, så här gör du:
Ingredienser: (1 portion)

1 banan
2 ägg
1 krm vaniljpulver
1 tsk smör

Mosa bananen med gaffel i en bunke. Knäck ner äggen, strö ner vaniljpulvret och vispa ihop till en kladdig massa. Klicka ut smeten som små plättar eller lite större pannkakor i en stekpanna. Använd smöret till stekningen. Grädda bananpannkakorna på båda sidorna på låg värme.

Några goda exempel på tillbehör är kokosflingor, skivad frukt och färska bär, lönnsirap och/eller vaniljkesella.

Bananpannkaka är perfekt som lyxig frukost eller snabbt fixat mellanmål.