Psyllium – ett fantastiskt frö!

Psyllium är en ettårig ört med vita blommor och distinkta röda frön som kommer ursprungligen från Indien. Det växer vilt i Medelhavsområdet men odlas också i sydöstra Frankrike och i Spanien. På en växtplanta kan ca 15000 frön utvinnas. Psyllium kallas ofta "loppfrö" eftersom dess små svartbruna frön påminner om just loppor. Det finns både i en ljus och i en mörk variant.

Detta fantastiska frö har många unika egenskaper…

  • Varje frö är täckt med ett vitt eller genomskinligt skal utan smak, som sväller kraftigt när blöts med vatten. Den bildar ett gelé som är skonsamt för magen och som gör att tarmaktiviteten ökar.

  • Vid en trög och förstoppad mage så hjälper fröna, med dess höga fiberinnehåll, till med att få igång magen igen.

  • Psylliumfrön innehåller mycket lösliga fibrer och är en av de få kostfiber som är bevisat hälsosamma att inta. Fibrer har en positiv effekt på kolesterolvärdet. Studier visar att psyllium presterar särskilt bra genom att sänka den totala mängden kolesterol liksom det dåliga kolesterolet LDL.

  • I motsats kan det också användas vid diarré, då dessa frö tar upp mycket vätska.

  • Vill man gå ner i vikt så är fröna utmärkta. I kontakt med vätska, sväller de cirka 10 gånger sin storlek och ger en mättnadskänsla som varar i flera timmar. Det som gäller för den påstådda viktminskningseffekten med psylliumfrön är ca 1 matsked i ett glas vatten 15 minuter före måltid.

  • Psyllium är som sagt både mättande och vänligt mot magen. Man kan strö dem över yoghurten och äppelmoset, blanda dem i gröten och müslin. Eller varför inte i en god smoothie (se recept). Använd dem när du bakar så får du extra saftiga bullar och matbröd.


Trots att många studier visat att den största sänkningen i blodglukos- och blodinsulinnivåer åstadkommes när psylliumfrön intas i samband med måltider, framkommer det också att positiva effekter kan uppnås även när psylliumfrön intas mellan måltider.

Utifrån dessa effekter kan man summera att psylliumfrön, förutom att fördröja och minska ökningen av glukos- och insulinnivåerna i blodet efter måltid (dvs. sänka GI), även underlättar viktminskning och/eller reducering av kroppsfett. Minskade hungerkänslor och ett minskat energiintag välkomnas med största sannolikhet av de flesta, framför allt om man går på diet och försöker minska andelen kroppsfett.

Dessutom tycks de även ha en gynnsam effekt på blodfetterna, så att risken för kroniska sjukdomar som exempelvis hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Fröer innehåller dock ofta toxiner (gifter) av någon anledning, så man bör inte överdosera.

Text: Sofie Andersson
Källa: European Journal of Clinical Nutrition, Risenta

Smoothie med Psylliumfrön

En god och nyttig smoothie full med vitaminer, mineraler och fibrer.
Enkel att mixa ihop på morgonen för en bra start för dig och din mage.

Ingredienser:

1 msk psylliumfrö
1 st banan
1 dl frysta bär
1,5 dl valfri yoghurt

Skala och skiva banan i bitar.
Häll ner yoghurten i en mixer och tillsätt sedan övriga ingredienser.
Mixa till smoothien har blivit slät. Häll upp i ett sort glas och servera direkt. Strö eventuellt några färska bär ovanpå.