Sömn för hälsan!

Förr i tiden ansågs sömn vara ett relativt ointressant tillstånd. Sömnlöshet, en oglamorös sjukdom som man inte gärna öppet erkände. Men i mitten av 1900-talet skedde flera stora genombrott. Nu vet vi att sömnen är viktig för återhämtning och att den berör i stort sett alla biologiska och psykologiska funktioner i kroppen.

När vi sover återhämtar sig hjärnan och kroppen. Har du fått för lite sömn tappar du lättare koncentrationen och blir lättare irriterad.
Alla personer har olika sömnbehov och vi har olika sömnbehov i olika åldrar. Barn behöver sova betydligt mer än vuxna. Vuxna klarar sig ofta med 7–8 timmar per dygn. Sömnen ändras, den varierar i perioder och när vi blir äldre upplever vi att sömnbehovet kanske minskar.

Varför sömn?

När du sover går kroppstemperaturen, pulsen, stresshormonerna och blodtrycket ner. Musklerna slappnar av och immunsystemet aktiveras, vilket med andra ord betyder att kroppen läker sig själv när du sover.
Dessutom producerar kroppen viktiga hormoner när du sover som gör att du mår bättre under dagtid. Den ökade hormonproduktionen under natten är en av anledningarna till att barn och tonåringar måste sova mer än vuxna. Det är nämligen då tillväxthormonet bildas.

I dagens hektiska samhälle är det vanligt att vi inte sover så mycket som vi borde. Ändå kan man känna sig utvilad om dagarna. Kroppen klarar sig med relativt lite sömn under en period, men efter ett tag behöver kroppen ta igen den förlorade sömnen. Sömnbrist tas igen under den djupa sömnen i början av natten, inte genom att sova flera timmar än normalt.

Vad påverkar sömnbehovet?

Ungefär var tredje person drabbas då och då av sömnproblem. Oftast beror detta på stress, tankar och oro. Därför kan du försöka hitta sätt att varva ner och slappna av för att bota dina sömnproblem.
Andra orsaker till dålig sömn kan vara alkohol, nikotin och koffein. Även depression och ångest är en möjlig orsak till sömnproblem.

Sömnbehovet ökar när du är sjuk, stressar eller tränar mycket. Då måste du sova mer för att återhämta dig. Ju hårdare och ju mer intensivt du tränar desto mer sömn behöver du.

Sova när som helst?

Kroppen mår bäst av att vila under dygnets mörka timmar på natten och att vara aktiv när det är ljust. En regelbunden dygnsrytm är bra för din hälsa.

Det bästa är att försöka vakna och lägga dig samma tid varje dag. På helgen kan du eventuellt sova lite längre, men helst inte mycket.

Om du känner dig trött och har möjlighet till att ta en kort tupplur, är detta bra, men inte längre än 20 minuter eller för nära läggdags eftersom den då kan påverka nattsömnen negativt.

Fler tips att tänka på:

  • Försök, speciellt vintertid, att få så mycket morgonljus och dagsljus som möjligt. Ät också gärna något lätt precis före läggdags. Det krävs nämligen också energi för att somna, vilket man kanske inte tror.

  • Om du har svårt att somna på kvällen eller vakna på morgonen kan det bero på att du lägger dig vid fel tidpunkt. Försök följa din inre klocka och lägg dig när du känner dig trött.

  • Det är viktigt att varva ner i tid innan läggdags. Skapa därför en lugn stämning på kvällen. Stäng av TV och datorn i god tid, släck lampor och låt hemmet bli tystare. Se till att ha en lugn, sval och fräsch miljö runt dig när du ska sova.

  • Om du av någon anledning förändrar din dygnsrytm så kan det innebära att din kroppsfunktion försämras. Detta kan bidra till en ökad risk för olyckor och ett sämre immunförsvar.

  • Sömnen är annorlunda i början och slutet av natten. Musklerna och hjärnan återhämtar sig under den djupa sömnen i början av natten. I slutet av natten är det bl.a. känslolivet som utvecklas. Genom att lägga dig i tid försäkrar du dig om att du får tillräckligt av den viktiga djupa sömnen som börjar i god tid före midnatt.

  • Medelhög till hög stress kan öka sömnbehovet. Stress inför morgondagen innebär att man, avsiktligt eller oavsiktligt, sysselsätter hjärnan med de aktuella problemen långt in på kvällen.

  • Samma gäller fysisk aktivitet. Att inte anstränga sig fysiskt är en viktig orsak till störd sömn.

  • Tillräcklig sömn ökar kroppens motståndskraft och gör dig mindre mottaglig för sjukdomar. Det lönar sig alltså att sova!


Text: Sofie Andersson
Källa: Forskning och framsteg, sömn.se
Bild: Thinkstock