Är kanel bra eller dåligt för hälsan?

Kanel är en av de äldsta kryddorna och kommer från kanelträdets bark. Det finns många olika typer av kanel. Den ”äkta” kanelen heter Ceylonkanel och odlas främst på Sri Lanka medan den sorts kanel som används mest i Europa, Kassiakanel, kommer från Indonesien, Vietnam och Kina. Den bästa kvaliteten anses vara den indonesiska. Kassiakanelen har tjockare bark och anses inte vara så aromatisk och söt som Ceylonkanel, men är mer kraftig i smaken.

Kassiakanelen, är den typ av kanel som vanligtvis finns i burkarna vi köper i vår matbutik, och innehåller naturligt en smakkomponent som kallas Kumarin. Olika sorters kanel innehåller olika andel Kumarin.

Kumarin är ett ämne som kan vara skadligt för levern om det intas i alltför stora mängder och under en alltför lång tid. Kumarin får inte tillsättas som enskilt ämne till livsmedel, enligt EUs regelverk. Däremot får kryddor och aromberedningar som innehåller Kumarin användas, men det finns gränsvärden för hur mycket som får finnas i vissa typer av livsmedel.
I den sällsyntare och dyrare Ceylonkanelen är Kumarinhalterna betydligt lägre. Skälet till att Kassiakanelen är så mycket vanligare är att den är lättare att odla och mycket billigare att ta fram. Vill man ha tag i mald kanel är det nästan uteslutande Kassiakanel som säljs.

En normal användning av kanel som krydda är dock inte en hälsorisk, och det är ingen fara att ha lite kanel på gröten eller som krydda. Tvärtom har kanel också många hälsobringande effekter och ger mer än bara smak till klassiska bullar.
Kanel innehåller nämligen antioxidanter som kan skydda din kropp mot de negativa hälsoeffekter som en fet kosthållning för med sig.
Fet mat innehåller ofta transfetter, som ökar de farliga blodfetterna i kroppen. Dessa är i sin tur starkt sammankopplade till hjärt- kärlsjukdom och andra hälsoproblem. Kanel har också en förmåga att balansera blodsockernivåerna.

Det är större intag än en halv tesked om dagen som Livsmedelsverket tycker att man ska vara uppmärksam på. Och vill man äta kanel för sin hälsa bör man helst se till att bara använda kanel med låg kumarinhalt.
Så ut och leta äkta kanel alltså!

Text: Sofie Andersson
Källa: Livsmedelsverket
Bild: Pixaby

Kanelskorpor    (ca 40 stycken)

2 ägg
2 dl strösocker
80 g smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Äggvita, kanel

Gör så här

  • Vispa ägg, socker och rumsvarmt smör vitt och pösigt.
  • Blanda mjöl och bakpulver för sig. Tillsätt till äggsmeten och blanda till en deg.
  • Dela degen i 3 bitar och rulla ut bitarna till längder.
  • Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper.
  • Pensla längderna med äggvita och strö över rikligt med kanel. Grädda i ca 15 minuter på 200 grader. Låt svalna.


Skär sedan längderna i sneda bitar och lägg tillbaka dem på plåten. Torka i ugnen på 100°, 30 minuter. Stäng av ugnen och låt gärna skorporna stå kvar ett par timmar.