Stoppa snuvan!


Vissa vintrar klarar man sig från förkylningar väldigt bra. Sedan finns det andra då det känns som om det aldrig kommer ta slut.

Vad händer?
Förkylning är ett virus som smittar från en person till en annan.
Din kropp angrips via dina slemhinnor i ögon samt näsa. Om du smittats av ett förkylningsvirus så tar det oftast ett par dagar innan själva förkylningen bryter ut.

Tidiga tecken på vad som är på väg att hända

  • Ont i halsen, svårighet att svälja och du börjar nysa.
  • Näsan börjar rinna – till en början i form av en tunn vätska, vilken efter några dagar blir gul och tjockflytande.
  • Slemhinnan i näsan svullnar också, och det är det som gör att man kan få svårt att andas genom näsan.
  • Annat som kommer med en förkylning kan vara hosta och huvudvärk. Hostan brukar vara som mest besvärlig på natten.

En förkylning håller normalt på i en till två veckor.
Du för själv smittan vidare från dagen innan förkylningen bryter ut hos dig tills dagen efter att du själv blivit frisk.


Varför drabbas jag?

Vi människor har olika motståndskraft mot förkylningsvirus i generna. Men du kan ändå göra mycket för att höja just ditt försvar!
Det som kan vara avgörande för vilken motståndskraft man har mot förkylningar, är den bas man har att stå på. Med bas menas att du har en bra grundkondition och äter bra.

Motion. Motion i alla former hjälper immunsystemet, och regelbunden fysisk träning ger dig ett förstärkt immunförsvar visar dagens forskning. Dock endast upp till en viss intensitetsnivå. Vid mycket hård intensiv träning kan effekten istället leda till en försämrad immunfunktion. Så lagom är bäst.

Maten. Mycket av vårt immunförsvar sitter i tarmarna. Och ser man till att regelbundet få i sig nyttiga bakterier, så motverkar dessa tillväxten av skadliga bakterier i tarmväggen.
Mat med nyttiga bakterier och som kan stärka immunförsvaret är framförallt grönsaker såsom morot, broccoli, lök och vitlök. Apelsiner och blåbär är också bra för ditt immunsystem.

Stress. Lever man med mycket stress tidvis, så krävs det också ett utrymme för återhämtning. Långdragen stress påverkar vårt immunförsvar så att vår motståndskraft sätts ned och vi drabbas lättare av infektioner. På sikt kan det få mer långtgående konsekvenser för hälsan.


Ändra ditt beteende!

Det har visat sig att genom ett ändrat beteende så kan du minska risken för att smittas av en förkylning.
Några små åtgärder och du har en mycket större chans att vinna fighten mot virusangrepp. Helt klart värt den lilla mödan.

  • Håll dina händer rena. Tvätta dem flera gånger under dagen, gärna med en bakteriedödande tvål. Använd ej ”begagnade handdukar”.
  • Handsprit. Bär med dig en liten flaska handsprit i väskan så att det alltid finns till hands. Den skall innehålla minst 60% alkohol.
  • Handsprit dödar nästan alla bakterier och är en mycket praktisk förebyggande åtgärd.
  • Undvik infektion. Försök att undvika nära kontakt med människor i din omgivning som är förkylda. Kan vara lättare sagt än gjort, men ett försök minskar i alla fall risken för smitta.
  • Undvik gemensamma föremål. Kommer du i kontakt med ytor som har infekterats av en förkyld person så kan du smittas. Håll kök och badrum rena, använd desinficeringsmedel.
  • Smitta inte vidare om du redan drabbats. Håll för mun och näsa då du nyser eller hostar, så sprider du inte infekterade droppar över till andra.

Text: Sofie Andersson
Källor: Healthline.com, Läkartidningen.se
Bild: Thinkstock