Dags att promenera

Vi har bara en kropp, så ta hand om den! Tänk på allt som din kropp ger till dig för att du skall må bra. Den håller dig uppe och fungerande, är ett redskap som ger dig lyckobubbel, njutning, dina älskade barn och så mycket mer. Det minsta som du kan göra tillbaka är att ge den lite motion och bra kost.

Att vara aktiv och hålla sig vältränad ger dig och din kropp enorma hälsofördelar. Ju mer du rör på dig desto bättre är det för kroppen.

För att främja din hälsa, minska risk för många sjukdomar, förebygga en för tidig död rekommenderas att vara fysiskt aktiv i sammanlagt minst 150 minuter i veckan.

Exempel på fysisk aktivitet som uppfyller denna rekommendation är:

  • 30 minuters rask promenad 5 dagar per vecka
  • 20 – 30 minuters löpning 3 dagar per vecka
  • eller en kombination av dessa.


Det behöver inte heller vara en sammanhängande halvtimmespromenad, utan det räcker att du rör på dig ett par minuter varje timme. Det ligger alltså något i klassiska knep som att parkera längre bort, ta trapporna istället för hissen, gå av bussen en hållplats tidigare eller promenera bort till en kollegas kontor med sitt ärende istället för ett mejl.

”De som inte tror att de har tid med fysisk aktivitet,
måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom”
Edward Stanley 1826-1893


Varför just promenader?

Att vara aktiv i vardagen ökar chansen till ett långt och friskt liv. Forskare vid World Cancer Research Fund menar att daglig motion kan minska risken för cancer med cirka 12 procent, enligt flera studier. Det finns mycket starka bevis för att fysisk aktivitet är viktigt för att förebygga cancer. De aktiviteter som räknas behöver inte vara träning på gym utan en rask promenad räcker bra.

Att börja promenera är det enklaste sättet att komma igång för den som inte är van vid att träna. Du behöver som sagt inte flåsa runt på ett gym eller i något motionsspår. Det passar inte alla. Det går precis lika bra att promenera. En lugn form av träning, som dessutom är effektiv. Men promenera hellre lite och ofta än att det går lång tid mellan promenadtillfällena, även om du då går en lång sträcka.

Fördelar med promenader

  • Du förbättrar snabbt din kondition
  • Stärker ditt hjärta
  • Minskar risken för benskörhet
  • Kostar inget, ingen dyr utrustning behövs
  • Du kan göra det var som helst – när som helst
  • Trevligt om man går tillsammans, man kan prata under tiden
  • Många positiva hälsovinster
  • Liten risk för skador
  • Hjälper dig att hålla vikten
  • Du blir gladare, promenader frigör endorfiner, kroppens eget lyckohormon
  • Inaktivitet och för mycket stillasittande ökar risken för cancer i bröst, tarmar och livmoder.

Håll koll med stegräknare

Att använda en stegräknare är ett roligare sätt att komma igång med träningen, eller få hjälp med att öka på den. Att se stegen mätbart, kan vara den motivationen som ibland kanske saknas. Stegräknare finns numera i de flesta mobiltelefoner.
Så ut nu och promenera, tänk på alla hälsofördelar! Men glöm inte reflexer såhär i denna mörka årstid!!

Text: Sofie Andersson
Källa: FHI, sund.nu
Bild: Thinkstock