Varför skall vi äta lax?


Lax och annan fet fisk innehåller de speciella omega-3 fetterna DHA och EPA, vilka kan minska risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och har också många fler viktiga funktioner för vår hälsa. Fiskarna innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Detta får många svenskar i sig för lite av idag.
Enligt livsmedelsverkets rekommendationer så bör man ha fisk på menyn 2-3 gånger i veckan för att få ett tillräckligt intag av omega-3, vitaminer och mineraler.

Några hälsofördelar med att äta lax eller annan fet fisk:

  • Bästa vän med ditt hjärta
    Fisk på tallriken en gång i veckan sänker risken att drabbas av hjärtsjukdom
  • Du boostar immunförsvaret
    Fisk innehåller både jod och selen, båda dessa samarbetar med immunförsvaret
  • Vacker som en dag
    Fettsyran omega-3 stärker cellerna och gör huden smidigare, effektivt mot rynkor och torrhetslinjer. Som smörja på insidan.
  • Glad som en lax
    Fiskkött är rikt på zink. Zink sägs motverka depression och verka humörhöjande. Även omega-3 och vitamin D kan påverka humöret.
  • Minnet bra men kort?
    Fet fisk är bra för minnesförmågan. Byter du ut köttet mot fisk några gånger i veckan förser du blod och celler med rätt typ av fett.
  • ”Pigg som en mört”
    I fisk finns som sagt många näringsämnen, som till exempel den viktiga vitaminen B12, vilken många svenskar har brist på. En stark trötthetskänsla är ett vanligt symtom vid brist.
  • Fettförbränningen
    Lax är en naturlig källa till D-vitamin, som också visat sig fungera som en katalysator för fettförbränningen.
  • Du får starka ben
    Kalcium, vitamin D och omega-3 har alla visat sig kunna reducera nedbrytning av benmassa – dessa egenskaper hittar du i en bit lax!

Text: Sofie Andersson
Källor: Livsmedelsverket, Svensk Fisk.

Blir det fisk till middag redan i kväll kanske?

Här kommer ett enkelt och riktigt gott recept till fredagskvällen eller helgmiddagen!

Recept Viltlax (4 personer)
Ca 600 g laxfilé (hel eller portionsbitar)
1 tsk salt 2-3 dl grädde (matlagnings- eller vispgrädde)
2 msk vilt- & kantarellfond (eller endast viltfond)
2 msk lingonsylt 1 krm svartpeppar
1 tsk timjan

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
2. Blanda grädde, fond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
3. Tillaga mitt i ugnen ca 20 minuter.
4. Laxen är god att serveras tillsammans med pressad potatis, kokta grönsaker och rårörda lingon. Dekorera med färsk timjan.

Bild och recept hittar du även här: http://www.ica.se/recept/viltlax-554763/


När vi ändrar våra tankar, ändrar vi våra liv. Vad de flesta inte inser är hur kraftfulla våra tankar är, och hur de påverkar vår hälsa.
Bob Proctor